Vaarwel Zeeuws Meisje

Het Zeeuwse Meisje verdwijnt uit de supermarkt. Het margarinemerk uit 1894 gaat sneuvelen in de omvangrijke sanering van het merkenbestand van Unilever, de Nederlands-Britse producent van levensmiddelen als Magnum-ijs en Omo-wasmiddel. Unilever schrapt de komende vijf jaar 1.200 van zijn 1.600 merken om voortaan alle markting-inspanningen te kunnen concentreren op de sterkste merken.

Van de Nederlandse margarines die Unilever maakt, blijven Blue Band (het familiemerk) en Becel (voor functionele voeding) bestaan. Maar Zeeuws Meisje, Bona, Lätta, Brio en Linera verdwijnen. ,,We hebben onze zeikerige mentaliteit overboord gezet'', legt directievoorzitter Tex Gunning van Unilever-dochter Van den Bergh uit in een interview in het Tijdschrift voor Marketing.

De merkenoperatie is bedoeld om meer groei te genereren aangezien die grote merken, ondersteund door meer reclamegeld en onderzoeksbudget, harder moeten kunnen groeien dan de bonte verzameling kleine merken. ,,We moeten streven naar revolutionaire groei'', zegt Gunning. ,,Dat gevoel komt voort uit wat er gebeurt in de new economy. Als je moet werken voor een tent die gemiddeld met vijf procent per jaar groeit .. dan willen we dat niet meer.''

Niet alleen het margarinebestand wordt gesaneerd. Bij de wasmiddelen verdwijnt bijvoorbeeld All. Op de pakken All die nu nog in de supermarkt staan, zit een sticker met de aankondiging dat het merk binnenkort niet meer te koop is – en de aanbieding voor een gratis probeerpak Omo. Vorig jaar is onder andere het merk Royco geschrapt en werd de Royco cup-a-soup omgedoopt tot Unox.