Com.advocaat

Internetondernemers maken verlies, Internetbeleggers maken soms verlies. Maar er zijn ook winnaars aan te wijzen. Het reclamebureau zal geen nacht minder slapen om het uitstel van de beursgang van Newconomy. De kranten en tv-stations hopen op nog een paar weekjes advertenties over nieuwe tijden en nieuwe kansen waaraan Maurice de Hond tussen 20 en 26 maart alleen al een bedrag van 2,2 miljoen gulden besteedde.

De breedste lach prijkt op de gezichten van juristen. De claimadvocaten, bekend van radio en tv, hebben het Internet pas ontdekt na de vrije val van World Online. Maar er zijn ook advocaten die al zeker drie jaar lang debatteren over Internet, over e-grabbing. Deze advocaten zijn voornamelijk bezig met het inlopen van de achterstand die het logge, grote bedrijfsleven heeft opgelopen op de get-rich-quick-hardlopers in de nieuwe ecomomie. Want terwijl de multinationals voorzichtig aan hun website bouwden en een e-strategie formuleerden, werden hun merknamen geregistreerd door kleine bureautjes.

Domeinnamen zijn goud waard. Een surfer neemt immers niet meer de moeite een zoekmachine in te schakelen en tikt gewoon zelf nrc.nl in. Vanmiddag hoort Unilever van de rechter of het cupasoup.nl en twintig andere merken terugkrijgt van Namespace, een bureau dat maar liefst vijftienduizend domeinen heeft vastgelegd. Het vroeg Unilever vijfduizend euro per domein.

Met deze kennis is inmiddels ook duidelijk waarom Vendex zonodig met KBB moest fuseren. De naam Vendex.com zit bij een ondernemer in het oosten des lands, op een website die met één klik doorverwijst naar een Amerikaanse veiling van domeinnamen waar de miljoenen dollars heen en weer vliegen. Vendexkbb.com was nog vrij.

Remmelt Otten