VW drukt zijn stempel op Scania

Volkswagen dat onlangs een belang van 34 procent nam in de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, drukt direct een stevig stempel op de nieuwe aanwinst. Zo zullen drie topmanagers van Volkswagen, onder wie bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch plaatsnemen in Scania's raad van bestuur. Dat is gisteren volgens de Britse zakenklrant Financial Times besloten tijdens een vergadering van de raad van Scania met de Volkswagen-top in Stockholm. Sommige analisten verwachten dat Piëch de huidige bestuursvoorzitter van Scania, Anders Sharp, al in mei zal opvolgen tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf.

,,Het is waarschijnlijk dat de heer Piëch en enkele andere bestuurder toe zullen treden tot het bestuur van Scania'', zei directeur van Scania Leif Ostling gisteren. ,,Maar daarvoor zullen de aandeelhouders hun toestemming moeten geven.''

Volkswagen werd vorige maand mede-eigenaar van de Zweedse truckfabrikant Scania. Het concern uit Wolfsburg heeft daarvoor de investeringsmaatschappij Investor uitgekocht, eigendom van de machtige Zweedse familie Wallenberg. Voor een bedrag van 3,6 miljard gulden krijgt Volkswagen 34 procent van het stemrecht binnen Scania, maar VW-voorzitter Ferdinand Piëch benadrukte dat er ,,geen sprake is van een overname''. Piëch verklaarde dat het belang dat VW in Scania heeft genomen past in de strategie op langere termijn van Volkswagen.

Volkswagen had al langere tijd belangstelling om in de vrachtwagens te stappen. Het Duitse concern maakt naast personenwagens nu alleen lichte bedrijfswagens. Zelf een bedrijf voor zware trucks op te bouwen vond VW gezien het gebrek aan expertise te riskant. Vandaar dat is gekozen voor een bestaande fabrikant.

Scania kwam in de etalage te staan nadat de Europese Commissie half maart een voorgenomen fusie met het eveneens Zweedse Volvo verbood. Eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) was van mening dat de Zweedse vrachtwagencombinatie een te dominante positie zou krijgen op de Scandinavische markt. Marcus Wallenberg, topman van Investor, zei gisteren naar een snelle oplossing te hebben gezocht om een einde te maken aan de onzekerheid rond Scania. Het bedrijf is blij met de nieuwe partner. ,,Het is een aanzienlijk voordeel om een nieuwe stabiele industriële eigenaar te krijgen als Volkswagen'', aldus Leif Ostling.

Het mislukken van de fusie met Scania was een tegenvaller voor Volvo. De Zweedse vrachtwagenfabrikant was zich helemaal gaan richten op de vrachtwagenproductie nadat begin vorig jaar de personenwagendivisie aan het Amerikaanse Ford was verkocht. Volvo heeft nog een fors belang in Scania (45,5 procent van het aandelenkapitaal en 30,6 procent van de stemrechten), maar wil dat volgens analisten wel verkopen. De Zweden zouden de voorkeur geven aan een personenwagenfabrikant boven een concurrent. Een woordvoerder van Volvo zei dat de interesse afhangt van een bod van Volkswagen. Volgens Piëch mag Volvo gewoon aandeelhouder blijven.

Scania en Volkswagen werken al vijftig jaar samen op het gebied van verkoop en distributie van Volkswagens in Zweden. Scania boekte vorig jaar een omzet van 47,1 miljard kroon (12,4 miljard gulden), 4 procent meer dan in 1998. De nettowinst steeg 40 procent tot 3,1 miljard kroon (815 miljoen). Volkswagen zag vorig jaar zijn nettowinst met 26,4 procent dalen tot ruim 1,65 miljard mark. De omzet nam toe met 10 procent tot 147 miljard mark.