Tango gaat omzichtig strijd met benzinereuzen aan

Tango opent morgen officieel zijn eerste onbemande benzinestation. Het nieuwe merk profileert zich als prijsbreker. ,,Precies wat het kabinet beoogt.'

Nederlands grootste oliemaatschappij, Shell, verhoogt vandaag de prijzen voor benzine. En dat terwijl de organisatie van olie-exporterende landen OPEC nog vorige week besloot haar productie te verhogen en de olieprijzen op de wereldmarkt de afgelopen maand flink zijn gedaald.

,,Hoe durven ze', reageert directeur Marc Schröder van Tango (Tank and Go). Morgen opent hij officieel zijn eerste onbemande tankstation, waar de automobilist volgens hem 15 tot 17 cent per liter goedkoper kan tanken. Het pompstation, in Nijmegen, is al sinds vorige week vrijdag open en sindsdien loopt het storm.

Concurrenten in de omgeving reageerden onmiddellijk met prijsverlagingen. Of het hen zal helpen? Schröder weet het niet. ,,Uit gesprekken met mensen die bij ons tanken maak ik op dat ze ons de klandizie gunnen, omdat wij de prijsdaling hebben ingezet.'

Tango, voor 75 procent eigendom van oliemaatschappij Petroplus, heeft een simpele formule. Onbemande tankstations, geen shops, geen service en geen leuke spaaracties. De consument levert comfort in voor lagere prijzen. De automobilist voert z'n pinpas en pincode in, er wordt verbinding met de bank gelegd en er kan worden getankt. Het bedrag wordt automatisch van de rekening afgeschreven. Vijf camera's registreren het proces.

,,Snel, veilig en schoon', onderstreept Schröder. ,,Er is geen contant geld, waardoor overvallen zinloos zijn. Elke dag komt iemand langs om schoon te maken.'

Schröder bedacht het concept voor Tango nadat hij als management trainee bij Petroplus onderzoek verrichtte naar mogelijkheden actief te worden op de moeilijk toegankelijke Nederlandse benzinemarkt. Na overleg met Petroplus mocht hij de plannen als zelfstandig ondernemer uitvoeren. Ambitie is de zoon van Martinair-oprichter Martin Schröder niet vreemd. Binnen enkele jaren moet Tango uitgroeien tot een keten met honderd vestigingen.

Het nieuwe bedrijf heeft het tij mee. Het kabinet besloot vorig jaar tot meer concurrentie op de Nederlandse markt voor autobrandstoffen, die jarenlang is gedomineerd door de grote oliemaatschappijen Shell, Esso, Texaco en BP. Zij beheersen de goede locaties langs de snelwegen en houden, zo rapporteerde de Economische Controle Dienst vorig jaar, door onderlinge afspraken de brandstofprijzen hoog. Mede hierdoor moesten de afgelopen tien jaar enkele duizenden pomphouders hun activiteiten staken.

Het kabinet voert nu een veel ruimer toelatingsbeleid voor nieuwe tankstations. De locaties langs de snelweg zijn niet meer exclusief voorbehouden aan de `grote vier', terwijl een pomphouder die elders meer concurrentie belooft te brengen sneller vergunning krijgt.

,,Tango is precies wat het kabinet beoogt', zegt Schröder. Naast lof heeft hij echter ook kritiek op de toekomstplannen voor de benzinemarkt. De overheid zou volgens hem strenger moeten toezien op de implementatie van het beleid door lagere overheden. ,,Niet om zielig te doen, maar gemeentes en provincies zijn niet slagvaardig genoeg. Het duurt vier maanden tot een jaar voordat we met de bouw van een station kunnen beginnen, dat is veel te lang.'

Is Schröder niet bang voor zijn grote en rijke concurrenten? ,,Ze worden niet warm of koud van ons', reageert hij laconiek. Maar: ,,Het is zaak onze hand niet te overspelen. Wij mikken op locaties die voor grote maatschappijen niet interessant zijn, binnensteden bijvoorbeeld. Daar is een shop niet rendabel, op snelwegen juist wel.'

Toch sluit Schröder niet uit zich straks ook te vestigen in de buurt van rijkswegen. Met AC (wegrestaurants) sloot hij hiertoe inmiddels een contract af.

Vooralsnog opereert Tango echter terughoudend. ,,We gaan niet in een klein dorp concurreren met een grote maatschappij. Dan breekt de hel los.'

In plaats daarvan zoekt Schröder het in plaatsen met meer aanbieders en – daardoor – minder rechtstreekse concurrentie. Hij ziet mogelijkheden in overname van kleine stations, die opzien tegen de verplichte investeringen in vloeistofdichte vloeren en dampretoursystemen. Tango verwacht dit jaar nog zeker tien tankstations te openen