Selectief winkelen voor islamieten

Voor joden hadden supermarkten al een apart schap met kosjere produkten. Moslims kenden dit voorrecht niet. Konmar en A&P gaan uitkomst bieden.

De Albert Heijn op het Gelderlandplein in Buitenveldert heeft een schap met kosjere producten, omdat er rond het Gelderlandplein veel joden wonen. De Albert Heijn in de Amsterdam-Oost heeft geen schap met halal producten, terwijl er toch een heleboel moslims in Amsterdam-Oost wonen.

Sterker nog, niet één supermarkt in Nederland heeft een speciaal schap met voor moslims goedgekeurde etenswaren. Maar daar gaat verandering in komen – en snel ook. In een nieuwe Konmar-supermarkt in Den Haag komt een schap van vijf meter, vol met halal producten. A&P volgt binnenkort: tien winkels gaan etenswaren met een islamitisch oké-stempel verkopen. En groothandel de Kweker in Amsterdam komt ook met een schap.

De toeleverancier van al deze producten is Imamin Halal Food Group. Oprichter/directeur Steve Badloe zegt naast de genoemde winkels met ,,alle andere supermarktketens' in gesprek te zijn. Albert Heijn bevestigt dat: ,,Het is top of mind bij ons. Het is zeker te verwachten dat wij binnenkort ook halal-producten gaan verkopen, alleen we bekijken nog hoe en wat.' Ook keten Super de Boer loopt zich warm.

Kortom, binnenkort bij u in de winkel: een schap met halal-vlees, halal-maaltijden, halal-koekjes, halal-chocolade, halal-babyvoeding en ga zo maar door. Want de variaties zijn eindeloos. Van religieus goedgekeurde basisingrediënten kunnen namelijk alle `Westerse' producten gemaakt worden. Halal-hamburger, halal-hotdog, halal-hondenvoer.

En dat is precies de bedoeling, zegt Badloe. ,,Wij richten ons op de tweede en derde generatie allochtonen. Die werken, studeren, hebben weinig tijd om te koken en naar islamitische winkels te gaan.' Bovendien zou uit marktonderzoek blijken dat de jongere generatie moslims de islamitische slager op de hoek niet zo hygiënisch vindt. Tel daar het groeiende aantal moslims bij op en de interesse van de supermarkten is eenvoudig te begrijpen.

Supermarkten hadden dat ook wel ingezien, zegt Badloe, maar pogingen om halal spullen te verkopen mislukten. De fout: de producten werden door de winkel verspreid. Badloe: ,,Dan lag het halal-vlees naast het varkensvlees. Dan koopt niemand het' Albert Heijn heeft dat ook ervaren met de kosjere producten. Als de matzes tussen de crackers liggen en de voorverpakte falafel naast de voorverplakte hamburgers, dan werkt het niet. ,,Mensen die kosjer eten, willen alleen kosjere producten. Dus die moet je bij elkaar zetten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld biologische producten, waarmee afgewisseld wordt. Die kun je beter verspreiden tussen de gewone producten', zegt een woordvoerder van Albert Heijn. Hetzelfde zal gelden voor een halal-schap, dat zal verschillen van een `normaal' schap. Badloe: ,,Allochtonen kopen vlees in kilo's. Dus we zullen veel lamsvlees en vlees met been in kiloverpakking aanbieden.'