Chinese film noir al te vol met geheimen

Alle drie de speelfilms van de Chinese regisseur He Jianjun gingen op het International Film Festival Rotterdam in wereldpremière, waarvan twee onder pseudoniem: de in een psychiatrische inrichting gesitueerde Red Beads in 1994 werd gepresenteerd als een film van `He Yi', terwijl in 1999 Scenery als een film van `Zhao Yisong' werd uitgebracht. Alleen de relatief weinig raadselachtige, bijna realistische film The Postman, die ook de Chinese autoriteiten niet welgevallig was, verscheen in 1995 onder de eigen naam van de regisseur en won dat jaar een Tiger Award.

Scenery (Fengjing) is ook zonder de noodgedwongen geheimzinnigheid over de herkomst geen erg heldere film. Het verhaal zou omschreven kunnen worden als een Chinese film noir, maar dan wel een met een onbegrijpelijke en allegorische ontknoping.

Een jonge advocaat wordt door een vrouwelijke taxichauffeur gevraagd haar verkrachter op te sporen, `een grote, dikke man'. Na verloop van tijd denkt de advocaat dat hij zelf de dader is, nadat hij een van prostitutie verdachte kapster heeft lastiggevallen. De film eindigt met de mysterieuze gezamenlijke dood van de advocaat en de taxichauffeuse.

Zoals de Engelse titel Scenery (`landschap') al aangeeft, wil He vooral een sfeer oproepen door het creëren van intrigerende beelden. De vorm lijkt belangrijker dan het verhaal, zoals dat ook al in Red Beads het geval was. Het resultaat is een film die je alleen door die vorm bijblijft, maar nauwelijks mogelijkheid biedt tot identificatie. Mooi, maar daar is dan ook het belangrijkste wel mee gezegd.

Scenery (Fengjing). Regie: Zhao Jisong alias He Jianjun. Met: Lin Peng, Sun Fengying, Zhao Yunyun. In: Tropeninstituut Kleine Zaal, Amsterdam (wo 5 april); Concordia Cinema, Enschede (vr 7 april), 't Hoogt, Utrecht (ma 10 april) en daarna in andere theaters in het kader van de Wereldcinema Tour.