Stroef concert van Nitin Sawhney

Er bestaat meer verband tussen de traditionele zang uit India en het fenomeen human beatbox dan je op het eerste gezicht zou denken. Want de geluiden van een drummachine die sommige Amerikaanse rappers met hun stem kunnen nabootsen, lijken precies op de percussieve klanken die de Engels/Indiase zanger Jayanta Bose zondagavond in het Amsterdamse Paradiso uit zijn keel liet kolken.

Jayanta Bose is lid van de groep rond muzikant/songschrijver Nitin Sawhney, een in Engeland opgegroeide Indiër die praat met het accent van pianist Jools Holland, maar zich muzikaal laat inspireren door de tradities van het land van zijn ouders. Zijn groep wordt voor het gemak gerekend tot de Asian Underground-stroming, een brede aanduiding voor muziek van Engels/Indiase muzikanten.

Hoe onnauwkeurig die term is blijkt uit het feit dat de militante rap van Asian Dub Foundation over een kam wordt geschoren met de zwaar op traditie leunende instrumentaties van Sawhney.

Paradiso was gisteravond onverwacht vol voor iemand met een prille reputatie als Sawhney. Hij had zo te zien twee soorten publiek aangetrokken: de mensen die doorgaans genieten van authentieke Indiase concerten in het Tropenmuseum, en de jongere dansliefhebbers die hoopten op een soepele mengvorm van traditie en hedendaagse stijlkenmerken.

Op zijn laatste cd, Beyond Skin, doet Sawhney aanzetten om Indiase muziek te laten vervloeien met westerse zang. De kabbelende tablas (percussie) en de glooiende strijkers en sitars vormen de ideale soundtrack voor de chill out; een wiegende cadans met subtiele muzikale accenten als vuurvliegjes in het donker.

Ook live mengt Sawhney, gezeten achter een electrische piano of een gitaar, van alles door elkaar, maar erg soepel klonk het niet. Zijn in het Engels zingende zangeressen waren te netjes voor de bonkende drumritmes, die op hun beurt de tere tablas overstemden.

De kermende keelklanken van Jayanta Bose en een vaardige Indiase rapper waren meer op hun plaats. Sawhney zelf zong niet maar gaf nog wel een ingewikkelde uitleg over `cyclische ritmes'. En dat was ook precies waar het hem tijdens het concert aan schortte. Het was te academisch.

Concert: Nitin Sawhney.

Gehoord: 2/4 Paradiso, Amsterdam.