CMG heeft veel over voor internationale allure

Automatiseerder CMG krijgt dankzij de overname van branchegenoot Admiral meer internationale allure. Een langgekoesterde wens gaat eindelijk in vervulling. Tegen een hoge prijs.

CMG is altijd een bijzonder bedrijf geweest. De automatiseerder heeft twee hoofdkantoren, in Londen en Amsterdam. Heeft ook internationale pretenties. Maar haalt zijn omzet na dertig jaar nog steeds hoofdzakelijk uit Nederland.

,,We zijn officieel een Brits bedrijf, maar verkeren in de onlogische situatie dat de Nederlandse dochter vele malen groter is dan de Britse moeder'', zegt bestuurder Tom Rusting van CMG vanochtend in een telefonisch onderhoud. Het bedrijf is in ,,onbalans'', aldus Rusting. ,,En dat heeft ons altijd gestoord.''

Met de overname van de Britse branchegenoot Admiral hoopt CMG zich ,,in één klap'' te verlossen van deze onevenwichtigheid. CMG, zo zegt Rusting, wordt dankzij de overname ,,internationaler''.

,,Het is een hele goede strategische zet'', zegt analist Jan-Hein Arts van de bank Insinger de Beaufort. ,,Omvang is heel belangrijk in deze markt.'' Ook de overlap tussen de twee bedrijven is minimaal, zegt Arts. Admiral heeft grote klanten zoals de bank Barclays en British Telecom, en een aantal Britse ministeries. Waaronder dat van defensie - de enige serieuze overlap met CMG.

Een overname als deze is ongebruikelijk voor CMG, een bedrijf dat normaliter kleine acquisities doet. ,,Ze houden heel erg aan hun eigen cultuur vast en dat kan makkelijker met kleine overnames'', zegt Arts. Een belangrijke reden om Admiral wel over te nemen, is de overeenkomst in bedrijfscultuur, aldus Arts.

Arts vindt de overname op het eerste gezicht wel heel duur. Aan Admiral hangt een prijskaartje van liefs 5,2 miljard gulden. Arts wijt de koersdaling vanochtend van 10 procent aan de hoge prijs.

Maar voor die hoge prijs, zegt Rusting, krijg je een hoop terug. Admiral is naast Groot-Brittannië actief in Frankrijk en België, en verder in Denemarken, Ierland, Australië, Singapore en Maleisië. Zuid-Oost Azië is voor CMG grotendeels terra incognita. Ook in Groot-Brittannië, België, Frankrijk - landen waar CMG al actief is - voorziet Rusting schaalvoordelen. ,,Het is het probleem van het kip en het ei'', zegt het bestuurslid. ,,Als je relatief klein bent, blijf je relatief onbekend en andersom.''

Die cirkel is nu doorbroken. Rusting constateert tevreden dat CMG in netgenoemde landen verdubbeld qua werknemeraantallen. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld hebben CMG en Admiral respectievelijk 1500 en 1700 werknemers. In totaal worden aan de 8700 werknemers van CMG 2500 werknemers van Admiral toegevoegd.

Het vinden van werknemers is telkens weer het grootste struikelblok in de ICT-sector, dus ook voor CMG. In 1999 verlieten ruim 1000 mensen het bedrijf. In een recent rapport van ABN Amro staat dat de omzetgroei van CMG wordt afgevlakt door het tekort aan goed opgeleid en ervaren personeel. De overname van Admiral moet deze ellende draaglijker maken. Met een groter personeelsbestand, aldus Rusting, kan eenvoudiger worden voldaan aan plotselinge vraag. ,,Aan de overname ligt geen harde kostenbesparing ten grondslag'', zegt Rusting. Mensen, daar gaat het om. Heel veel mensen.

Eind februari, bij de presentatie van de jaarcijfers, sprak bestuursvoorzitter Cor Stutterheim de verwachting uit dat omzetgroei het komende jaar niet zo groot zal zijn als de ,,buitengewone niveaus van de laatste twee jaar''. Rusting verwacht na de overname van Admiral ,,een zeer drastische groei van de omzet''. Admiral behaalde in 1999 een omzet van 625,6 miljoen gulden, CMG vier keer zoveel.