THEO LOEVENDIE

In 1284 ontvoerde een avonturier 130 kinderen uit de Duitse stad Hameln, en laat ik nu steeds gedacht hebben dat hij ze met fluitspel lokte. Sinds de nieuwe cd met kamermuziek van Theo Loevendie weet ik wel beter. In Cycles voor klarinet, viool, cello en piano en in Lerchen-trio trekt de klarinet hoogst verleidelijke lijnen, daarbij bijgestaan door viool, cello en piano met in het trio zonder viool iets donkerder kleuren. Bij alle zijpaden die Loevendie hier bewandelt blijft het hoofdpad nooit ver weg. De muziek is eerder grillig dan speels, eerder kameleontisch dan kortweg kleurrijk. Toch dwingen de klarinet en de zijnen je hen te volgen en dat zeker waar Frank van den Brink, Heleen Hulst, Hans Woudenburg en Marja Bon zo vervoerend musiceren.

In januari van dit jaar gaf Wendingen, een stichting die muziek in relatie tot beeldende kunst entameert een concert gewijd aan de kamermuziek van Loevendie. Babeth van Loo maakte voor die gelegenheid een videoportret onder de titel: `Theo Loevendie: blik op het oosten', waarbij tevens deze cd het licht zag met vrijwel dezelfde musici als op het concert. Alleen is De Nachtegaal voor verteller en ensemble nu vervangen door enkele andere stukken. In 1981, drie jaar na het ontstaan, schreef Loevendie nog een versie voor verteller en orkest en die is onlangs vastgelegd op Arte Nova met Stravinsky's Chant du Rossignol.

Theo Loevendie: kamermuziek door Frank van den Brink klarinet, Heleen Hulst viool, Hans Woudenburg cello, Marja Bon piano en anderen. Wendingen 2000. Uitgave ThuisKopie Fonds.