Elitair technocraat

Hij is veertig jaar in dienst geweest van Verkeer en Waterstaat, waarvan 22 jaar als directeur voor de luchtvaartinspectie - maar bij het grote publiek werd ingenieur Henk Wolleswinkel pas bekend als de leider van het vooronderzoek naar de Bijlmerramp. Gisteren nam het ministerie afscheid van hem. Per 1 mei maakt hij gebruik van een regeling om vervroegd te stoppen.

Wolleswinkel bekleedde als directeur van de luchtvaartinspectie van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) een belangrijke machtspositie in de Nederlandse luchtvaart. En kreeg daar in de loop der jaren steeds vaker kritiek. `Arrogant', `elitair' en `technocratisch' waren terugkerende kwalificaties. Zelfs minister Netelenbos, die gisteren afscheid nam van de topambtenaar, noemde hem, vriendelijk, `techneut'.

Bij de parlementaire enquête naar de afwikkeling van de Bijlmerramp maakte het publiek kennis met de cultuur van de RLD. Vragen van verkeersleiders op de avond van de ramp, over de aard van de lading, kwalificeerde Wolleswinkel tijdens zijn verhoor als `telefonisch ramptoerisme'.

En toen premier Kok enkele ambtenaren die op die avond informatie `onder de pet' hadden gehouden, met buitengewoon verlof stuurde, reageerde Wolleswinkel met een open brief: ,,De minister-president vindt het niet nodig zich eerst van de juistheid van de verkregen informatie op de hoogte te stellen, maar begint onmiddellijk uit de heup te schieten en treft zeven weerloze ambtenaren.''

Wolleswinkel oogste hiermee niet de erkenning dat de luchtvaartdiensten goed werk hadden geleverd bij de afwikkeling van de vliegramp. Integendeel, de kritiek richtte zich op `techneuten' als hij.