Detaillisten bundelen deel inkoop

Elf grote detailhandelsconcerns, waaronder Ahold, beginnen samen een website waarop ze wereldwijd een deel van hun inkoopkracht bundelen. Dat hebben de detaillisten gisteren bekendgemaakt.

De winkelketens volgen daarmee de trend dat grote, concurrerende concerns elkaar opzoeken op Internet. Terwijl ze tegenover consumenten elkaars concurrenten blijven, werken ze samen op het gebied van inkoop. Die trend is gezet door de autofabrikanten Ford, General Motors en DaimlerChrysler die een groot deel van hun onderdelen via een centrale website gaan inkopen. De autoconcerns steken 240 miljoen dollar (550 miljoen gulden) in hun gezamenlijke website.

De elf detailhandelsconcerns, waaronder naast Ahold het Franse Casino, de Britse concerns Tesco, Kingfisher en Marks & Spencer en de Amerikaanse supermarktketens K-Mart en Safeway, investeren samen 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) in de samenwerking op Internet. De website moet in juni operationeel zijn. De winkelconcerns hebben nog geen automatiseerder in de arm genomen voor de technische realisatie van de website.

De website, die Worldwide Retail Exchange gaat heten, bundelt de handel tussen 30.000 winkels en 100.000 leveranciers en is ,,specifiek ingericht voor transacties in de food-, non food- en drogisterijsector'', aldus Ahold in een verklaring. ,,De site biedt gestandaardiseerde informatie over vraag en aanbod.'' Leveranciers kunnen de website ook gebruiken om hun producten aan te bieden. Die worden vervolgens onder de detaillisten geveild.

De elf betrokken concerns krijgen elk een belang van vijf procent in het samenwerkingsverband. De resterende aandelen zullen worden verdeeld onder andere detaillisten die zich mogelijk nog bij de combinatie willen aansluiten. De bestuursvoorzitters van de deelnemende bedrijven gaan de website gezamenlijk leiden.

De aankondiging van het samenwerkingsverband komt een week nadat de supermarktketens Sainsbury`s, Sears en Carrefour een vergelijkbaar initiatief lanceerden. Ahold liet toen blijken geen belangstelling te hebben om hierbij aan te haken, omdat het alleen deel wilde uitmaken van zo'n combinatie als die ook de grootste zou zijn. Hetzelfde gold voor Tesco.

In de auto-industrie is na de samenwerking van Ford, General Motors en DaimlerChrysler, waarbij zich later ook Renault en Nissan aansloten, eveneens een concurrerende inkoopcombinatie opgericht. Het initiatief daarvan was afkomstig van Volkswagen.