Nieuwe Moeders raken in barensnood

Onvoldragen of pasgeboren: alle tech-dochters moeten naar de beurs. Maar nu het beursklimaat tegenzit, lijden hun Nieuwe Moeders even hard mee.

,,Hoe meer we verliezen, hoe succesvoller we zijn'', zei financiële topman Bracken zonder blikken of blozen toen zijn bedrijf, de kabelmaatschappij UPC, woensdag een recordverlies van 1,7 miljard gulden aankondigde. Beter dan dat kon het klimaat voor beursgenoteerde `nieuwe' ondernemingen nauwelijks worden samengevat. Maar hoe groot is de kans dat de jonge, uit de grond gestampte ondernemingen die in de rij staan voor een beursgang of en masse al zijn gegaan, bezwijken onder dat succes?

De pot met goud waaruit beleggers de verliezen van de snel groeiende opstarters van de Nieuwe Economie financieren, lijkt toch een bodem te hebben. En die bodem komt langzamerhand in zicht. Tientallen nieuwe ondernemingen lopen met plannen rond om naar de beurs te gaan, en tientallen `oudere' ondernemingen zijn van zins om hun `nieuwe' dochters apart naar de beurs te brengen. KPN's mobiele dochter bijvoorbeeld. Of de Internet-dochter T-Online van Deutsche Telekom, een baaierd van dochters van Electricité de France, en UPC's Internet-dochter Chello en op termijn de mediadochter en de telecomdochter. De lijst is lang, heel lang.

Op de beurs was daar al op geanticipeerd. Elk bedrijf dat een waardevolle `nieuwe' dochter in zich bergt, heeft van beleggers al een hogere beurswaardering gekregen. VNU bijvoorbeeld, steeg begin februari in anderhalve week met 40 procent toen in Italië bleek hoeveel er op de beurs werd betaald voor een Internet-Gouden Gids en andere Internet-activiteiten. Reden voor meer bedrijven om of te benadrukken wat zíj wel in huis hadden, of meteen ook plannen te ontvouwen voor een spoedige aparte notering van de betreffende activiteit.

De Nieuwe Moeders mochten zich verheugen in grote populariteit. Philips-topman Boonstra besteedde er gisteren tegenover zijn aandeelhouders veel aandacht aan. Niet zonder reden. Philips is het Nederlandse oermodel van de Nieuwe Moeder. Dochter ASML, die in 1995 naar de beurs ging, steeg van nog geen 5 euro toen, naar 156 euro op 6 maart. Philips had al die jaren kennelijk een juweel in de kast, en hoeveel juwelen zouden er niet meer zijn? Boonstra benadrukte het gisteren nog: gelet op wat Philips nog in huis heeft, moet het aandeel nog veel hoger dan nu, zelfs na een indrukwekkende opmars van de laatste jaren.

De som der delen is meer waard dan het geheel, en in december, januari en februari maakten bedrijven die waardevolle dochters in zich droegen, fenomenale koersstijgingen door.

Totdat het klimaat in de tweede week van deze maand omsloeg. Het kan de struikelende beursgang van World Online zijn geweest in Nederland, die van LastMinute in Londen, de geplande uitgifte van extra aandelen door de Internet-aanbieder Tiscali die verkeerd viel in Milaan of de halfmislukte beursgang van Lycos Europe in Duitsland, dat nu eenzesde onder zijn uitgiftekoers van anderhalve week geleden noteert. Of het moeizame debuut van LibertySurf in Frankrijk, dat vanmorgen terugzakte naar het laagste peil sinds zijn beursgang van 15 maart.

In vrijwel elke markt lijkt er de laatste weken nét een nieuw bedrijf te veel naar de beurs te zijn gegaan, zij het dat in Milaan het telecombedrijf e.Biscom nog wel een koerswinst van 40 procent op zijn eerste handelsdag wist te boeken. Het gevolg is dat, samen met het teruglopen van de waarde van hun onvoldragen of pasgeboren dochters, ook de waarde van de Nieuwe Moeders dreigt leeg te lopen.

UPC bijvoorbeeld, is in drie weken tijd met 45 procent gekelderd onder zijn hoogste koers van 84,90 euro op 9 maart. Philips noteert, na berichten dat het zijn resterende aandeel in ASML daadwerkelijk te koop wil aanbieden, nu 19 procent onder zijn record van 218 euro op 3 maart. KPN noteerde op 6 maart een record van 151,25 euro, maar stond daar vanmorgen al weer 21 procent onder. En VNU piekte op 24 februari op 80,75 euro, maar noteerde daar vanmorgen ruim 24 procent onder.

De herwaardering van de tech-sector die op dit moment aan de gang lijkt, voorspelt als hij doorzet weinig goeds voor de moeders en dochters die hun droom nog moeten verwezenlijken. Deutsche telekom, waarvan Internet-dochter T-Online voor 9 procent van de aandelen naar de Duitse Neuer Markt gaat, werd halverwege deze week nog verondersteld een introductiekoers te prikken van maximaal 50 euro, hetgeen de beurswaarde van T-Online op 38,5 miljard euro zou stellen. Dat plan is, zo circuleerde vanmorgen al, neerwaarts bijgesteld tot een maximale koers van 40 euro. Moeder Deutsche raakte de afgelopen twee dagen 10 procent van haar beurskoers kwijt, en noteert nu een kwart onder het koersrecord van 104,90 euro van 6 maart.

Enkel al door zijn omvang wordt de beursgang van T-online volgende maand de lakmoesproef voor de resterende eetlust van beleggers voor nóg een gang van tech-bedrijven. Als het klimaat in de tussentijd al niet verder verkilt, en de Nieuwe Moeders als gevallen vrouwen in de kou laat staan.