Italië streng voor bromfietser

Het is een ramp voor je haar en het praat een stuk minder makkelijk met je vriend of vriendin achterop. Toch heeft een merendeel van de Italiaanse bromfietsers gisteren een helm opgezet.

Het kabinet heeft een `nul-tolerantie beleid' aangekondigd. Toen om middernacht ook voor meerderjarigen de verplichting inging een helm op te zetten, begon de politie meteen bonnen uit te delen. Aan het eind van de dag bleken meer dan tienduizend bromfietsers de standaard boete van zeventig gulden te hebben gekregen – omdat ze geen helm op hadden, of met het plastic helmpje van hun zoontje of een leren ruiterhelm de politie om te tuin hoopten te leiden.

,,Met de helmen kunnen we niet herhalen wat er is gebeurd met de veiligheidsgordels,'' zei minister van Openbare Werken Willer Bordon. ,,Vanaf vandaag een nul-tolerantie beleid.'' Sinds ongeveer tien jaar zijn veiligheidsgordels verplicht, maar omdat de politie nauwelijks controleert doet bijna niemand ze om. Bordon had aangekondigd dat de politie ook meer op gordels zou controleren, maar een korte steekproef bij palazzo Chigi, de ambtswoning van de Italiaanse premier, leerde dat vier van de vijf bezoekende ministers zonder gordel in de auto zaten.

Tot gisteren hoefden alleen brommerrijders tussen de 14 en 18 jaar een helm op. Eerdere pogingen om een algemene helmplicht in te voeren, liepen stuk op de scooterlobby – in Italië rijden negen miljoen brommers, scooters en motoren, waarvan alleen al 500.000 in de hoofdstad. Gemiddeld komen er drie brommer- en motorrijders per dag om. Het kabinet hoopt het aantal doden in tien jaar met 40 procent te verminderen. Maar er blijven problemen. Voetbalclubs weten niet wat ze zondag moeten doen met de duizenden supporters die op de scooter naar het stadion komen, maar hun helm niet mee mogen nemen naar binnen. En veel bromfietsers hopen dat de politie niet meer zo streng controleert als het van de zomer echt warm wordt.