Bevlogen `Kruidvat'-Matthäus vol allure

In een land met de rijkste Matthäus-traditie ter wereld mag het geen verwondering wekken dat ook cd's met Bachs passie deze dagen in verschillende versies en steevast voor een `meepakprijs' verkrijgbaar zijn bij drogist en huishoudwinkel (Blokker). Koploper is het Kruidvat, die niet alleen Bachs passies, maar zijn gehele oeuvre dit jaar op de schappen brengt.

Het grootste aandeel binnen dit Bach-project is weggelegd voor het Holland Boys Choir (voorheen: Stadsknapenkoor Elburg) en het Netherlands Bach Collegium onder Pieter Jan Leusink. In de voetsporen van Ton Koopman werkt Leusink met zijn musici en zangers aan een integrale opname van Bachs ruim tweehonderd cantates, die dit jaar in een vooralsnog niet aflatende stroom cd-boxen bij het Kruidvat binnenstromen.

Voor Bachs passies week de drogist uit naar andere uitvoerenden, onder wie het koor van King's College in Cambridge. Een opname van de Matthäus Passion door de vaste Kruidvat-interpreten bestaat óók, maar daarvoor moet de verzamelaar ironisch genoeg een blokje om naar de Etos. In aanvulling op deze, al acht jaar oude opname trekken Leusink en zijn musici deze week door Nederland met een live-uitvoering van de Matthäus, die gisteravond in Zwolle voor een uitverkochte Broerenkerk de première beleefde.

De inzet van Leusinks knapenkoor met zangers vanaf zes jaar verdient alle lof. Formeel gezien sluit deze Matthäus met de – sopraan Johanette Zomer buiten beschouwing gelaten – geheel mannelijke bezetting aan bij de authentieke traditie zoals die door Nikolaus Harnoncourt en Gustav Leonhardt werd hernieuwd. Ook inhoudelijk kenmerkt het streven naar authenticiteit Leusinks benadering van stemming, tempi en frasering, zowel in de cantates als in de Matthäus Passion.

Dat Leusink en zijn koor op een ander muzikaal plan opereren dan Leonhardt en Harnoncourt is evident, maar de bevlogenheid, helderheid van dictie en zuiverheid die Leusink zijn amateurkoor gisteravond wist te ontlokken was zonder meer professioneel. Vooral in de felle koorpassages imponeerden de vocale scherpte en de alertheid waarmee het koor elkaar de noten overkaatste, en ook het op oude instrumenten spelende Netherlands Bach Collegium voldeed met weliswaar niet altijd even kleurrijk, maar oplettend, adequaat en zuiver spel.

Met het Hollands Boys Choir kan Nederland dankzij Leusink bogen op een knapenkoor van on-Nederlandse allure. Solistisch bleek Leusinks Matthäus Passion eveneens buitengewoon goed bezet met Johanette Zomer in een stralend-vrije, ontroerende vertolking van Aus Liebe.

Tenor Knut Schoch was een prettig onnadrukkelijk maar onderhoudend vertellende evangelist, die samen met het soepele geluid van counter-tenor Sytse Buwalda en de bruuske Christus-vertolking van bas Bas Ramselaar, gedrieën ook meewerkend aan de cantatereeks, leidde tot een Mat-

thäus Passion die de kinderschoenen van de koorleden verre is ontgroeid.

Concert: Matthäus Passion door het Holland Boys Choir en het Netherlands Bach Collegium o.l.v. Pieter Jan Leusink m.m.v. Knut Schoch (tenor), Bas Ramselaar (bas), Johanette Zomer (sopraan), Sytse Buwalda (counter-tenor) e.a. Gehoord: 30/3 Broerenkerk, Zwolle. Herh.: 1/4, Den Bosch; 3/4 Elburg, 5/4 Concertgebouw, Amsterdam.