MARITIEM

,,Mijn favoriete werk is altijd mijn laatste. Dat is nu het fotodrieluik Dear Bill Gates, dat ik afgelopen zomer geschoten heb in het meer voor Bill Gates' huis. Met een onderwatercamera heb ik gefotografeerd op het niveau waarop je bijna verdrinkt. Dat is volgens mij het gevoel dat veel mensen van de zogenaamde `oude economie' nu hebben, dat ze ten onder dreigen te gaan. Je kunt mijn drieluik opvatten als een gebaar van solidariteit naar hen toe. Het woord geëngageerd zou ik niet gebruiken; dat associeer ik vooral met Sartres pleidooi, lang geleden, voor de geëngageerde kunstenaar.

,,Het idee voor het drieluik kwam toen ik in de Canadian Financial Post las dat Gates voor 30 miljoen dollar een schilderij had gekocht, dat ter dood gedoemde vissers op zee laat zien. Ik vroeg me af wat het betekent als een man dit koopt, wiens visie is dat de digitale economie al het andere zal overstijgen. De vissers in hun boten worden daarmee uiteindelijk nutteloze handarbeiders en de havenwereld een symbool van het verleden.

,,Dit drieluik maakt deel uit van een grotere serie over Seattle, de stad die gevangen zit tussen de wereld van Internet en die van de haven; tussen de oude zeewereld en de nerds, die deels net zo uitgebuit worden als de oude arbeidersklasse. Het is zo'n onzin dat de economie van de haven en het watertransport iets van het verleden zijn. Je hoeft maar één keer in de haven van Rotterdam rond te lopen om dat te beseffen. Voor mij is de maritieme wereld altijd doodnormaal geweest, maar ik ben dan ook opgegroeid in de haven van LA. Al sinds de jaren tachtig is mijn thema de zee, de ruimte waarvan vaak vergeten wordt dat het de basis vormt van onze wereldeconomie.''

Naam: Allan Sekula (1951)

Werk op Biënnale: Drieluik Dear Bill Gates

Locatie: schutting Boymans van Beuningen