De witte boekenmarkt op Internet

Grote Nederlandse uitgevers hebben het ontwikkelen van Internetdiensten tot kernactiviteit verheven. Maar wat houdt elektronisch uitgeven in de praktijk in? Audax doet het rustig aan op Internet.

Audax, uitgever van HP/De Tijd, Aktueel en Weekend, is een familiebedrijf. Geen beursgenoteerde onderneming dus. VNU en de Telegraaf, haar twee belangrijkste concurrenten op het terrein van het uitgeven van tijdschriften, zijn dat wel. Zij voelen voortdurend de hete adem van beleggers die aandringen op investeringen in Internet in de nek. ,,Daar hebben wij geen last van'', zegt Cees van Versendaal, verantwoordelijk voor nieuwe media bij Audax.

Is dat de reden dat Audax (omzet: een half miljard gulden) nog maar bescheiden vertegenwoordigd is op het wereldwijde web? ,,Wij hebben geen haast'', voert Van Versendaal als voornaamste argument aan. ,,Wij hoeven niet het net op omdat anderen dat ook doen. We kunnen eerst rustig kijken waar het nuttig is en waar we denken dat het uiteindelijk ook echt iets opbrengt.''

Dat betekent volgens Van Versendaal niet dat Audax stil zit. De uitgever heeft inmiddels rond een aantal van zijn tijdschrifttitels websites gebouwd. De meest uitgebreide is tot nu toe www.eos.be, de website van het Belgische populair-wetenschappelijke tijdschrift van Audax, EOS (ondertitel: `Wetenschap en Technologie voor de Mens'), ,,een blad voor lezers die de Kijk ontgroeid zijn''.

EOS heeft volgens Van Versendaal als eerste een eigen website, omdat de lezers van het blad de meeste affiniteit hebben met Internet. ,,Een EOS-abonnee zit nu eenmaal eerder op Internet dan lezers van onze andere bladen, zoals Vriendin of Mijn Geheim.'' Maar ook deze bladen krijgen uiteindelijk een eigen website, verwacht Van Versendaal.

Onlangs heeft Audax de website van het mannenblad Aktueel in gebruik genomen. Ondanks de ,,voorzichtige start'' die Audax volgens Van Versendaal met www.aktueel-online.nl heeft gemaakt – ,,eigenlijk is er nog maar weinig op te zien'' – trekt de website veel meer bezoekers dan de uitgever had verwacht. ,,Het loopt echt storm.''

Aansluitend op de formule van het blad bevat de site vooral erotiek. Zo is er een brievenrubriek over seksproblemen, `de kanjer van de week' en een erotische strip. ,,We berijden met de Aktueel op Internet eerst wat platgetreden paden'', geeft Van Versendaal toe. Nu de website zo blijkt aan te slaan, denkt Audax wel driftig na over e-commerce toepassingen. ,,Maar de site van Aktueel zal altijd wat platter blijven dan die van, pakweg, HP/De Tijd.'' Dit opinieweekblad is de eerstvolgende titel van Audax die een eigen website krijgt.

In mei opent Audax zijn eerste winkel op Internet: AKO Online. Audax is behalve uitgever ook eigenaar van de AKO-kiosken en van Betapress, na Aldipress van VNU de grootste distributeur van boeken en tijdschriften in België en Nederland. De combinatie van die twee levert een Internetwinkel op die boeken, tijdschriften, cd-roms, strips en op termijn ook cd's verkoopt.

Vooral het verkopen van tijdschriften via Internet is uniek. ,,Dat doet in Nederland nog niemand op serieuze schaal'', aldus Van Versendaal. AKO Online gaat overigens geen weekbladen verkopen. Niemand bestelt immers een blad van 2,50 gulden als daar 5 gulden verzendkosten bijkomen. ,,Je moet eerder denken aan bladen die maar op weinig plaatsen te koop zijn, de duurdere special interest titels die maandelijks of een paar keer per jaar verschijnen.''

Betapress kan tweeduizend titels leveren, maar de meeste kiosken nemen daar slechts een bescheiden deel van af. Naar veel bladen is de vraag te klein om ze in het schap te zetten. ,,Op Internet zou het wel interessant kunnen zijn om die bladen te verkopen.''

Aansluitend op AKO Online wil Audax ook een Internetwinkel opzetten waarop de uitgever restantpartijen van boeken, cd-roms en strips aanbiedt. ,,Onder de naam www.opisop.nl beginnen we een uitverkoopsite, een soort witte boekenmarkt op Internet.'' Van Versendaal hoopt via dit `op is op' concept ook contracten te sluiten met andere bedrijven, voor de elektronische verkoop van restantpartijen. ,,Dat kan van alles zijn, tot auto's en meubels aan toe.''

Dit is het zevende deel van een serie over elektronisch uitgeven. Eerdere artikelen verschenen op 10, 18 en 23 februari en op 4, 16 en 24 maart.