Brazilianen fuseren tot megabrouwer

De twee grootste Braziliaanse bierbrouwers, Brahma en Antarctica, hebben vandaag toestemming gekregen te fuseren ondanks felle protesten van concurrent Kaiser, waar Heineken een belang in heeft.

AmBev, zoals het bedrijf gaat heten, wordt de op twee na grootste brouwerij ter wereld achter het Amerikaanse Anheuser-Busch en het Nederlandse Heineken. De combinatie heeft een marktaandeel van 70 procent in de Braziliaanse markt, maar moet van de anti-kartelautoriteiten wel het merk Bavaria (5 procentpunten) afstoten. AmBev exporteert ook naar andere Latijns-Amerikaanse landen en produceert 64 miljoen hectoliter bier per jaar. Bij Heineken is het `groepsvolume' 68 miljoen hectoliter; inclusief het bier van zijn Latijns-Amerikaanse partners Quilmes en Kaiser brouwde Heineken afgelopen jaar 91 miljoen hectoliter.

De fusie van Brahma en Antarctica werd in juli vorig jaar aangekondigd. Toen al zei een medewerker van het Braziliaanse ministerie van Financiën dat er toestemming voor de fusie zou komen. AmBev moet een `regionale kampioen' worden die in het eigen continent de concurrentie aankan met Amerikaanse en Europese multinationals. De fusie leidde tot felle protesten van onder meer de vakbeweging en van Kaiser, de nummer drie op de Braziliaanse biermarkt achter Brahma en Antartica met een marktaandeel van 15procent.

Kaiser is voor 14,2 procent eigendom van Heineken, voor 10 procent van Coca-Cola en voor de rest in handen van de lokale Coca-Colabottelaars. Kaiser heeft vorige week nog geprobeerd met een rechtzaak een van de leden van het anti-kartelcomité te laten vervangen omdat ze bevooroordeeld zou zijn. Het bedrijf kondigde toen aan dat het in beroep zou gaan tegen goedkeuring van de fusie. ,,Het is een zaak van Kaiser'', zegt een woordvoerder van Heineken in Amsterdam. ,,Maar we vinden de toestemming opmerkelijk.''

Coca-Cola is volgens berichten in de lokale pers heel ongelukkig met het ontstaan van AmBev, dat niet alleen Pepsi bottelt maar ook een sterk merk Guaraná-frisdrank heeft. Guaraná Antarctica – gemaakt van een vrucht uit het Amazone-regenwoud – is volgens kenners een van de weinige serieuze wereldwijde concurrenten van cola en zou een sterk export-product kunnen worden. Vorig jaar hebben AmBev en PepsiCo al aangekondigd dat Pepsi wereldwijd Guaraná Antarctica gaat bottelen en distribueren.

Heineken krijgt niet alleen last van AmBev in Brazilië maar ook in de rest van Latijns Amerika, waar de Nederlandse samenwerken met regionale grootmacht Quilmes. Net als in Kaiser heeft Heineken ook in Quilmes een belang van ongeveer 15 procent. ,,Wij willen profiteren van de eenwording van de Amerikaanse markt – van de Verenigde Staten tot de Zuidpool – door de vrijhandelszone die in 2005 moet zijn afgerond'', kondigde AmBev vorig jaar aan.