BIËNNALE (1)

Op initiatief van het Nederlands Foto Instituut (NFI) wordt van 1 april tot en met 7 mei de Foto Biënnale Rotterdam (FBR 2000) gehouden. Op diverse plaatsen in Rotterdam worden internationale ontwikkelingen in de fotografie besproken en vertoond. Dat gebeurt door middel van tentoonstellingen, lezingen, publicaties en discussies.

Vier samenstellers, met uiteenlopende opvattingen over fotografie, hebben op verzoek van de FBR tentoonstellingen gemaakt om het centrale thema van de biënnale, `engagement in de fotografie', uit te beelden. Dat zijn de Fransman Christian Caujolle, directeur van het foto-agentschap VU, voormalig fotoredacteur van Libération en eerder samensteller van het fotofestival in Arles in 1996; Clive Kellner uit Zuid-Afrika, criticus, tentoonstellingsmaker en mede-organisator van de Johannesburg Biënnale in 1997; Inka Schube uit Duitsland, kunsthistorica en tentoonstellingsmaakster die lange tijd foto-exposities in de Brotfabrik samenstelde, een kunstenaarscentrum in het vroegere Oost-Berlijn; de Duitser Thomas Seelig, tentoonstellingsmaker.

Op de Biënnale zijn de volgende tentoonstellingen te zien.

Positions in the Life World

Retrospectieve tentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenares en fotografe Martha Rosler. Haar projecten gaan vaak over actuele sociale en maatschappelijke situaties: speculaties op de huizenmarkt in New York en de Vietnam-oorlog. Over fotografie heeft zij diverse kritische artikelen op haar naam staan. (Zie ook het vraaggesprek op pagina 3 van deze bijlage.) Nederlands Foto Instituut (NFI) en V2_Organisatie, Instituut voor de Instabiele Media, Witte de Withstraat 63. Di-zo 11-17 uur.

Inferno & Paradiso

De Chinees-Amerikaanse fotograaf en kunstenaar Alfredo Jaar maakte een internationale tentoonstelling met werk van fotojournalisten en persfotografen over de macht en onmacht van fotografische beelden. Achttien fotografen selecteerden twee foto's uit hun archief: één foto die zij associëren met het paradijs, de ander met de hel. NFI, zie boven.

Engage.net

Andreas Broeckmann van V2_Organisatie maakte een tentoonstelling over de betekenis van de digitale revolutie voor fotografie: de digitale camera, Photoshop (software waarmee foto's kunnen worden bewerkt), het versturen van foto's via Internet en het mixen van foto's met film, video en geluid. NFI, zie boven.

Forms of commitment

Christian Caujolle koos uit werk van fotojournalisten die naar zijn mening eigenzinnig en subjectief met hun medium omgaan. Zoals Stanley Green die al meer dan tien jaar in Tsjetsjenië foto's maakt en Olivier Pin Fat, die zijn werk in `onhandig' grote boeken laat zien. Las Palmas, Wilhelminakade 66. Di-zo 11-17 uur (gesloten op 29 april)

Emotional Geographies

Clive Kellner laat de geschiedenis van de apartheid in Zuid-Afrika zien. Hij maakte gebruik van archieven als het Bailey's African History Archives met veel materiaal van fotografen van het blad Drum. Ook is er recent werk te zien van Zwelethu Mthethwa (portretten) en Santu Mofokeng (landschappen). In de expositie wordt de rol van de foto als historisch document ter discussie gesteld. Las Palmas, zie boven.

Form follows function

Thomas Seelig selecteerde werk van fotografen en kunstenaars die hun medium op een kritische manier ter discussie stellen, waarbij uiteenlopende klassieke vormen als de persfoto, de reclamefoto, het snapshot, de archieffoto en het fotografisch document in nieuwe vormen worden gebruikt. Doel is na te gaan wat de mogelijkheden van de fotografie in de mediamaatschappij zijn. Las Palmas, zie boven.

Hier en nu

Inka Schube koos uit werk van fotografen, kunstenaars en organisatoren en beschouwt haar tentoonstelling als een collage van projecten waarbij de hiërarchie tussen de verschillende vormen van fotografie wordt opgeheven. De grenzen tussen kunst en politiek activisme vervagen, zo blijkt uit een fotoproject voor kinderen in Kosovo en de discussie over het op te richten monument in Berlijn voor slachtoffers van het nazisme. Las Palmas, zie boven.

Plaatwerk: de stille macht

Tussen 1983 en 1989 verschenen 24 nummers van het tijdschrift Plaatwerk. Nummer 6 was gewijd aan `de stille macht' over macht in de omgang tussen mensen. Zestien jaar later is de tentoonstelling, samengesteld door Loek van der Molen, opnieuw te zien. Las Palmas, zie boven.

Reconstructing Histories

De visuele kant van het geheugen en de invloed van foto's op het herinneringsproces vormen het onderwerp van deze tentoonstelling die door Frits Gierstberg is samengesteld. De Canadese fotograaf Vid Ingelevics documenteerde de geschiedenis van zijn familie die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog van Litouwen naar Canada vluchtte; de Argentijn Marcelo Brodsky onderzocht aan de hand van een klassenfoto uit 1967 wat er met zijn klasgenoten is gebeurd; de Frans-Canadese fotograaf Edward Hillel construeerde ruimtelijke installaties die een subjectieve beleving van de geschiedenis teweegbrengen. Las Palmas, zie boven.

Bertien van Manen 1977-1997

Bas Vroege stelde een retrospectief samen van het werk van Bertien van Manen. Zij begon als modefografe en later maakte zij diverse documentaires. (Zie ook pagina 2 van deze bijlage.) Las Palmas, zie boven.

Zilveren Camera

De Zilveren Camera is een belangrijke prijs in de Nederlandse fotojournalistiek, die jaarlijks wordt uitgereikt. Las Palmas, zie boven.

Peter Magubane De Zuid-Afrikaanse fotograaf Peter Magubane publiceerde in 1993 zijn boek Women of South Africa over de rol van vrouwen in de strijd tegen de apartheid. Voor deze tentoonstelling vulde hij deze serie aan met portretten van vrouwen die nu leidinggevende posities hebben. Las Palmas, zie boven.

Risk Hazekamp en Schilte/Portilje

Werk van twee kunstenaars. Multiple Galerie, Witte de Withstraat 77 (naast het NFI), do-zo 12-18 uur.

Scripted Spaces

Een project dat zich richt op het verkennen, onderzoeken en uitwissen van de menselijke omgeving. Met onder meer fotografisch werk van `The Center for Land Use Interpretation' (CLUI), gewijd aan het gebruik van land. Het tweede deel is gewijd aan het Nederlandse (stads)landschap. Tot en met 16 april. Witte de With, center for contemporary art, Witte de Withstraat 50, di-zo 11-18 uur.

Strangers & Paradise

Tentoonstelling over het werk van de Nigeriaanse kunstenaar Oldadélè Ajiboyé Bamgboyé wiens foto's zich richten op het zwarte lichaam. Vanaf 29 april. Witte de With, zie boven.

Niet om het even

Over verwondering en persoonlijke betrokkenheid van de kunstenaar bij zijn onderwerp. Robbert van Venetië stelde deze allerlaatste tentoonstelling van Fotomania samen. Deze stichting, platform voor vernieuwende ontwikkelingen, staakt na vijftien jaar haar activiteiten. TENT, Centrum Beeldende Kunst, Witte de Withstraat 50, di-zo 11-18 uur.

JONG!

Jongerencultuur en stijl in de jaren 1990-2000 met portretten van Ari Versluis. Het Schielandhuis, Korte Hoogstraat 31, di-vrij 10-17 uur.