Stedelijk schaft gratis borrel af

Gratis drinken tijdens de openingen van het Stedelijk kan niet meer. Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft de gratis openingsborrel afgeschaft om de kosten te drukken. Tot nu toe kregen bezoekers van openingen van de museumportier een aantal consumptiebonnen, waarmee gratis drank of frisdrank verkregen kon worden.

In een brief bij de uitnodiging voor de opening van de expositie van Kurt Schwitters, die van 15 april tot 6 augustus te zien is, stellen museumdirecteur Rudi Fuchs en zijn zakelijk directeur S. van Heusden dat `oplopende kosten' hen noodzaken `een aantal traditionele verworvenheden nauwgezet te bezien.' En zij vervolgen: ,,In dit verband hebben wij moeten besluiten om de gratis consumpties tijdens openingen te laten vervallen. Wij verwachten dat u daarvoor begrip kunt opbrengen.''

,,We moesten kiezen,'' zegt museumwoordvoerder P. Mosterd. ,,Of we stopten met de gewoonte onze openingen voor iedereen toegankelijk te houden, dus ook voor niet-genodigden. In feite is tijdens openingen het museum 's avonds open voor iedere belangstellende. Of we stopten met het gratis verstrekken van drank. Omdat we aan de openbare openingen 's avonds willen vasthouden, hebben we voor het laatste gekozen.'' Voortaan moeten bezoekers bij openingen voor hun drankje betalen.

De gratis drankverstrekking bij openingen kostte het museum het afgelopen jaar zo'n 50.000 gulden. Er werden ongeveer dertig tentoonstellingen geopend, die per opening tussen de 100 tot 1000 bezoekers trokken. Samen gebruikten zij zo'n 14.285 gratis drankjes voor een gemiddelde prijs van 3,50 gulden.

,,Het geld dat we hiermee besparen hebben we hard nodig,'' stelt Mosterd. ,,Voor de Schwittert-expositie met tachtig kwetsbare werken moeten we een klimaatinstallatie huren. De huur van zo'n machine is per maand al 50.000 gulden. Andere musea hebben zo'n installatie ingebouwd, maar zolang onze verbouwingsplannen uitgesteld zijn, is dat bij ons niet het geval.''

Het Stedelijk Museum wil al jaren verbouwen en uitbreiden, maar de gemeente heeft daarvoor niet genoeg geld beschikbaar. De stad heeft Fuchs verzocht sponsors te zoeken. Er wordt nog altijd onderhandeld met de Duitse autofabrikant Audi, over de sponsoring van een deel van de nieuwbouw. Omdat in de eerste plannen in de kelder van een nieuwe vleugel af en toe auto's van de sponsor zouden komen, keurde de gemeenteraad vorig jaar de nieuwbouwplannen af. Audi sponsort overigens de komende Schwittert-expositie.

Rijksmuseum en het Van Gogh Museum handhaven hun gratis borrel bij openingen, die echter alleen toegankelijk zijn voor genodigden en mensen die zich van te voren hebben aangemeld.