Mulisch verkocht best in Boekenweek

De 65ste Boekenweek, onder het motto Lectori Salutem gewijd aan de klassieken, heeft de afgelopen twee weken de verkoop van vertaalde klassieken omhoog gestuwd. Toch is het best verkochte boek in de periode 15-26 maart niet van Homerus of Ovidius, maar van Harry Mulisch. Zijn De ontdekking van de hemel, heruitgebracht in een eenmalige goedkope editie, ging ongeveer 40 duizend keer over de toonbank; kopers kregen er een van de 760.000 gedrukte exemplaren van Mulisch' boekenweekgeschenk, Het theater, de brief en de waarheid, gratis bij.

Volgens Boekmonitor, het door de CPNB in samenwerking met Interview-NSS opgezette registratiebureau voor de verkoop van algemene boeken, werden tijdens de Boekenweek drie procent meer boeken verkocht dan tijdens de aan `Familie' gewijde 64ste editie, toen er 19,95 in plaats van 24,50 gulden moest worden uitgeven om het boekenweekgeschenk te krijgen. Een totaalcijfer kan Boekmonitor niet geven, maar er zijn in ieder geval meer dan een miljoen boeken verkocht.

De best verkochte klassieke vertaling was De Odysseia in de versie van Imme Dros, dat op nummer 17 in de Top 100 van meest verkochte boeken staat. Zij concurreerde met goedkope heruitgaven van Ovidius, Plato en Suetonius. Het populair-wetenschappelijke Asterix en de wereld van René van Royen en Sunnyva van der Vegt, dat profiteert van de belangstelling voor een Asterix-tentoonstelling in het Rijksmuseum voor Oudheden, staat op een zevende plaats in de Top 100.

Het thema van de Boekenweek 2001 wordt op 17 april bekend gemaakt. Dat het motto `De lof der zotheid' wordt (naar het beroemde boek van Erasmus van Rotterdam), zoals televisiepresentator Michaël Zeeman onlangs in de Volkskrant schreef, wil CPNB-directeur Henk Kraima `bevestigen noch ontkennen'. Over Zeemans suggestie dat de stichting Rotterdam Culturele Hoofdstad `aanzienlijke bedragen' heeft betaald om het thema aan Erasmus op te hangen, wil Kraima tot 17 april helemaal niets zeggen.