Egyptische wielklem

Het gaat goed met Kairo, misschien wel te goed. De economische groei van de laatste jaren heeft zich vertaald in een snel uitdijend autobestand. Nu voor de middenklasse een kleine gezinsauto binnen handbereik is gekomen, loopt het verkeer in de zestien miljoen inwoners tellende Egyptische metropool steeds vaker vast. Het met gulle hand uitstrooien van fly-overs over de stad heeft dat niet kunnen voorkomen. Zelfs op vrijdagmiddag, de vrije dag voor moslims, is de binnenstad één grote file. Zoals in Khan al-Khalili, de grootste bazaar van de stad. Ondanks het efficiënte gebruik van de weg – vier rijen auto's op twee rijstroken – staat alles stil.

Een corpulente verkeersagent probeert de zaak in beweging te houden door afwisselend hard op zijn fluitje te blazen, in zijn mobilofoon te schreeuwen of zijn hoofd door het raampje te steken en de automobilist te manen toch vooral door te rijden. Wanneer deze wanhopig gesticuleert dat hij voor- noch achteruit kan, maar dat hij zijn uiterste best zal doen, is de verkeersagent tevreden. Het verkeer mag dan vastzitten: zijn autoriteit is niet aangetast. Als een veldheer beent hij heen en weer over zijn kruispunt.

Alleen die verkeerd geparkeerde Toyota – die ervoor zorgt dat de vier rijen auto's moeten indikken tot drie – tart zijn gezag uitermate. De bon daarvoor heeft de agent allang geschreven. Maar als de eigenaar na een half uur nog steeds niet is komen opdagen en grote toeristenbussen de chaos verder vergroten, besluit hij de sanctie uit te breiden. Hij buigt zich voorover bij het linkervoorwiel en dan klinkt er een luid gesis. In plaats van een wielklem, laat de Egyptische politie eenvoudigweg de band leeglopen. Als de eigenaar – geen type om ruzie mee te krijgen – tien minuten later eindelijk arriveert, kijkt de agent geamuseerd toe hoe deze zijn auto na twee meter rijden weer stilzet, uitstapt en vloekend constateert dat zijn band lek is. De auto blokkeert nu twee van de vier autorijen en de eigenaar krijgt de verwensingen en het getoeter van alle auto's achter hem over zich heen. De agent besluit vergenoegd het kruispunt even het kruispunt te laten en bij een kraampje wat te gaan drinken. De Toyota is inmiddels op het voetpad geduwd en de eigenaar heeft zuchtend de krik en het reservewiel uit de kofferbak gehaald.