SCHOOLKRANT ONLINE

Loby heeft een tip voor 2de fase-haters; Joost meldt dat het kerstbal bij Rouwhorst weer ontzettend gaaf was; Henk klaagt in vele toonaarden dat hij zo ongeveer de enige is die iets te melden heeft. Allemaal voorbeelden van `wist-je-datjes' op de site van Spuigat, de Internet-schoolkrant van het Thijcollege in Oldenzaal.

Spuigat bestaat ook op papier, de nummers staan integraal op Internet. Maar de site biedt méér. Leerlingen kunnen direct bijdragen plaatsen en meedoen aan discussies en opiniepeilingen. Maarten ter Huurne (18 jaar, 6 VWO) is redactielid en een van de ontwerpers van de site. ,,We willen dat bezoekers terugkomen. Daarom staan er steeds nieuwe berichten op.'' En dat is waarin Spuigat zich onderscheidt van veel andere online schoolkranten. De vormgeving is niet flitsend, maar de krant is wel interactief.

Wie op Spuigat iets wil schrijven, moet zich eerst aanmelden. Maarten: ,,Dan weten wij met wie we te doen hebben. Het komt wel eens voor dat we een bijdrage er weer afhalen, als we het te grof vinden. Trouwens, we passen ook censuur toe. Iemand van ons heeft een programmaatje op de site gezet. Als je een scheldwoord typt, verandert het automatisch in een gewoon woord, zoals `televisie' of `computer'.''

Spuigat online wordt gemaakt door vier leden van de negenkoppige leerlingredactie van de schoolkrant. ,,Er zitten ook twee leraren in de redactie, maar dat zijn meer begeleiders. De redactie werkt onafhankelijk. De schoolleiding krijgt wel elke keer een dummy voordat de krant verschijnt, maar het komt eigenlijk nooit voor dat ze dan iets eruit willen hebben.''

De site bestaat in zijn huidige vorm sinds de zomervakantie van 1999 en wordt betaald door de school. ,,Het Thijcollege is een voorhoedeschool en dat betekent geloof ik dat ze via Kennisnet subsidie krijgen'', zegt Maarten. ,,We hebben hier op school ook heel veel computers, één per tien leerlingen en allemaal met Internet.'' Toch valt de belangstelling voor Spuigat online hem tegen. ,,Ongeveer 30 per dag. Misschien worden het er meer als we er een flinke reclamecampagne tegenaan gooien.'' Bij deze.

(www.thijcollege.nl/schoolkrant)

(Tekst Marlies Hagers; foto Evelyn Jacq)