Rode cijfers bij kabelaar UPC geen verrassing

Kabelbedrijf UPC komt woensdag met zijn eerste jaarcijfers sinds het deel uitmaakt van de beursindex AEX.

Dat het grootste particuliere kabelbedrijf van Europa, UPC, woensdag forse verliezen zal rapporteren is voor niemand een verassing. UPC blijft voorlopig nog heel veel investeren, terwijl daar naar verhouding weinig inkomsten tegenover staan.

Marius André, analist van effectenbank Amstgeld, verwacht dat het verlies vorig jaar is uitgekomen op 322 miljoen euro. Dat verlies zal dit jaar verder oplopen, verwacht André. Geen man overboord, zeggen analisten eensgezind. Verliesgevendheid is onderdeel van de UPC-strategie. Het bedrijf doet voortdurend nieuwe overnames met geld dat via aandelenemissies op de beurs wordt opgehaald.

Het afgelopen jaar werden kabelbedrijven opgekocht in Zweden, Hongarije, Tsjechië, Frankrijk en Duitsland. In Nederland werden onder andere United Telekabel (van energiebedrijf Nuon) en kabelaar K&T (van Eneco) gekocht. Ook werd het 50-procentsbelang overgenomen dat het Amerikaanse Media One in de Amsterdamse kabelmaatschappij A2000 had, misschien wel de belangrijkste acquisitie van 1999. Recente overnames, zoals die van mediabedrijf SBS en het kabelnet van Haarlem, zijn nog niet in de cijfers van 1999 verwerkt.

Waar het UPC vooral om gaat zijn de kabelaansluitingen die met de overnames van de kabelbedrijven worden binnengehaald. In Noord-Frankrijk werden bijvoorbeeld in één klap 1,3 miljoen aansluitingen verkregen. Die aansluitingen zijn nu nog niet zoveel waard. De onderneming is veel geld kwijt aan de opwaardering van de kabelnetwerken in de verschillende landen. Maar over een aantal jaren, zo verwachten analisten, zal UPC veel geld verdienen met bijvoorbeeld Internet op televisie, waarvoor een modern netwerk nodig is. Dan zullen de investeringen snel afnemen en de inkomsten fors stijgen.

Nu al, zegt André, is duidelijk dat UPC een ,,zeer degelijk in Europa verankerde kabeloperator is''.