Daimler neemt belang in Mitsubishi

DaimlerChrysler neemt een controlerend belang van 34 procent in de noodlijdende Japanse autofabrikant Mitsubishi. Dit hebben beide bedrijven vanmorgen bekendgemaakt.

De NedCar-fabriek in Born, nu nog in handen van Ford/Volvo en Mitsubishi, komt in gezamenlijke handen van Mitsubishi en DaimlerChrysler. De fabriek blijft wel Volvo-personenauto's produceren. Volgens Mitsubishi-president Katsuhiko Kawasoe wordt NedCar de locatie voor ,,ontwikkeling en productie van toekomstige kleine personenwagens voor de Europese markt''.

Directeur Chris Dewulf van NedCar ziet in de overeenkomst geen bedreiging voor zijn fabriek en toont zich tevreden. ,,Ik ben blij dat er een einde is gekomen aan de geruchtenstroom en de onduidelijkheid over NedCar.''

DaimlerChrysler betaalt 2,1 miljard euro voor het aandeel in Mitsubishi en krijgt daarmee vetorecht over belangrijke besluiten. DaimlerChrysler krijgt bovendien drie bestuurszetels in Tokio, ,,in overeenstemming met het financiële aandeel''. Beide bedrijven zullen ,,nauw gaan samenwerken op het gebied van ontwikkeling en ontwerp, inkoop, productie en verkoop van personenwagens en lichte bedrijfswagens''. Kawasoe wees vanmorgen tijdens een persconferentie in Frankfurt op de mogelijkheid dat de divisie personenwagens op termijn verzelfstandigd wordt.

Het definitieve contract tussen de twee zal ,,in de komende maanden'' worden getekend. De bekendmaking van vandaag maakt een einde aan weken van speculatie over onderhandelingen tussen de twee bedrijven.

DaimlerChrysler verwerft via Mitsubishi een aandeel op de Aziatische markt waar het concern tot dusver zwak is. Mitsubishi heeft volgens eigen cijfers een kwart van de markt in Zuidoost-Azië in handen en ruim 10 procent van de Japanse markt. Schrempp noemt de samenwerking ,,een mijlpaal voor de Azië-strategie van DaimlerChrysler''.

Aandelen Mitsubishi stegen vandaag in Tokio 12 procent, nadat Japanse media al in de ochtend met berichten over de mededeling van de twee bedrijven kwamen. Mitsubishi is de laatste jaren in grote problemen gekomen door hoge schulden en dalende verkopen. ,,We hebben in het verleden niet goed ingespeeld op de marktvraag'', aldus Kawasoe. ,,Dankzij de samenwerking met DaimlerChrysler kunnen we op maat gesneden producten aanbieden tegen een concurrerende prijs. Mitsubishi zal weer winstgevend worden.''

De schuld van ruim dertig miljard gulden komt overeen met de halve jaaromzet. Rond nieuwjaar waren aandelen Mitsubishi nog slechts een derde waard van wat ze vijf jaar geleden opbrachten. Naarmate de geruchten rond de samenwerking met DaimlerChrysler sterker werden, is de koers weer iets gestegen.

Met de aanschaf van een Japanse autoproducent volgt DaimlerChrysler de weg van Ford (dat een belang van 33,3 procent in Mazda heeft) en Renault (36,8 procent in Nissan). General Motors heeft belangen in de kleine merken Suzuki en Subaru. Alleen de twee grootste Japans automakers, Toyota en Honda, blijven over als onafhankelijke concerns.