Choreografie met een overdosis aan mobiele bellers

De mobiele beller is ook in de Nederlandse dans een steeds vaker voorkomend cliché van de moderne mens. Ook in de nieuwe voorstelling van choreografe Anouk van Dijk (1965), Microman, met als suggestieve ondertitel `Hedendaagse Navelstaarders Choreografie'. Hoofd scheef gedrukt op een opgetrokken schouder en de danser belt om te vragen waar die ander is. Het probleem met die mobiele bellers is dat ze van geen ophouden weten en ook Van Dijk bezondigt zich aan een overdosis belgedrag in haar choreografie.

De hedendaagse mens loopt in Microman verdwaasd en verbaasd rond, trillend en schokkend, van gekkigheid niet wetend waar hij het zoeken moet. Een skateboard biedt soms uitkomst, maar de vier heren en één dame zoeken het vooral bij elkaar. Dat contact verloopt niet echt soepel. Als vogelverschrikkers gaan ze elkaar soms in schijngevechten te lijf of trekken en sjorren aan elkaar in clowneske, acrobatische scènes. En altijd slaat de eenzaamheid toe. Danseres Nicole Peisl beweegt zich in een solo lieflijk als een ballerina, maar haar krijsende oerschreeuw doorbreekt alle schoonheid. Verkramping van lichaam en contact is het gevolg.

Van Dijk heeft gepoogd deze `condition humaine' tot grap te maken. Aanvankelijk werkt de theatrale truc van opbouw en afbraak, maar de herhaling is dodelijk vervelend en een dramaturgisch misverstand. Subtiliteit ontbreekt daar waarin bijvoorbeeld het Hans Hof Ensemble uitblinkt. Hier en daar lijkt Microman iets weg te hebben van het werk van dat choreografencollectief, al slaagt Van Dijk er niet in absurditeit te koppelen aan normaliteit. Het blijft hangen in eens lekker gek doen.

Troost is er in de vorm van danser Shintaro Oue, de Japanner die onlangs vertrok bij het Nederlands Dans Theater. Zijn lichaamsbeheersing en fysieke kracht is een feest voor het oog. De videobeelden van de vijf springende dansers die het slotbeeld vormen, zijn al even fraai maar kunnen Microman niet redden. Te veel navelstaren is blijkbaar niet goed voor de dansende mens.

Voorstelling: Microman, Hedendaagse Navelstaarders Choreografie van Anouk van Dijk (concept en choreografie). Muziekcompositie: Malte Beckenbach. Dramaturgie: Ewout Eggink. Gezien 9/3. Korzotheater Den Haag, tournee t/m 26 september. Inl: (020-6753906)