Consumentenbond misleidt consument

De Reclame Code Commissie heeft de Consumentenbond op de vingers getikt. De pagina `Beter Kiezen', die sinds 1998 als `servicepagina' in een groot aantal dagbladen verschijnt, is misleidend. De pagina met maandelijkse testresultaten van de Consumentenbond is volgens de Commissie een gewone advertentie.

Mr. P.P.M. Ruijs diende vorig jaar een klacht in bij de Reclame Code Commissie. ,,Men wekte de indruk dat de informatie bij wijze van service werd aangeboden door krant en Consumentenbond'', zegt de jurist. ,,Maar de echte belanghebbenden zijn de fabrikanten die op deze pagina adverteren en gebruikmaken van de teksten en beeldmerken van de Consumentenbond.''

Ruijs vindt het ,,al te pijnlijk'' dat de Consumentenbond zich laat betalen door het bedrijfsleven. ,,De bond, die pretendeert onafhankelijk, kritisch en objectief te zijn, laat zijn auteursrecht exploiteren door adverteerders.'' Het voordeel voor de Consumentenbond zit volgens Ruijs in de bon die op elke `Beter Kiezen' pagina werd afgedrukt. ,,Terwijl de overheid de tekorten van de Consumentenbond voor haar rekening neemt, betaalt het bedrijfsleven de ledenwerfactie van de bond, die op deze manier gratis en paginagroot kon adverteren.''

Ruijs heeft inmiddels een nieuwe klacht tegen de Consumentenbond ingediend. ,,Nu staat er boven de pagina dat deze door de Consumentenbond wordt aangeboden. Ik heb echter zwart op wit dat de bond dit niet kan betalen.''