Koop je?

Daar sta je dan: een paar miljard euro rijker en een beurskoers die in een week met 30 procent is ingezakt. Nee, niet Nina Brink zelf, maar World Online. ABN Amro en Goldman Sachs, de financiële adviseurs van de firma, waren er zaterdag als de kippen bij om het succes van de beursgang te claimen, met een net geen halve pagina grote advertentie, in onder meer de Financial Times. Daarna begon de koersval.

Snelheid is voor de bankiers geboden, want elke week is het raak: weer een nieuwe Internet-onderneming naar de effectenbeurs. Maar hoe moet World Online nu verder? Waaraan moeten de miljarden worden besteed? Ja, marketing. Internationaal naamsbekendheid opbouwen. Vulsel (content) kopen om aantrekkelijker te worden voor de Internet-zappende klanten.

Jammer alleen van die ingezakte aandelenkoers. Straks willen ondernemers uit de Nieuwe Economie net als beleggers in de Oude Economie liever contant worden betaald bij een overname, en niet in aandelen World Online. Goldman Sachs weet natuurlijk wel raad. De Amerikaanse zakenbank is zelf een jaar op de beurs genoteerd en wil nu eigen aandelen inkopen. Dat heeft doorgaans een koersopdrijvend effect.

Aandeelhouder BayStar, die gelieerd is aan Brink en na de beursgang direct aan het verkopen sloeg, zei het zelf: de effecten zijn nu zwaar ondergewaardeerd. Die wil nu vast wel bijkopen. En met de miljarden van de beursgang kan World Online ook eigen aandelen inkopen.