Internetreclame doet dik

Het in dit tijdsgewricht oeroude medium televisie profiteert deze weken flink van de `nieuwe economie' rond Internet. Aanbieders van Internetsites en Internetaandelen maken fors gebruik van televisiereclame om hun producten aan de man te brengen. Het resultaat is een lawine van bedenksels die de aandacht moet trekken van de Internetconsument, op wie de veronderstelde `nieuwe economie' uiteindelijk stoelt, en de Internetadverteerder, die de andere helft van de miljoenen moet leveren waarop alle gelukzoekers die geld steken in het nieuwe medium zo vurig hopen.

Reclamemakers lijken nog niet zo goed raad te weten met Internet. Ze grijpen naar beproefde methodes en middelen uit de `oude economie' om de doelen van adverteerders te bereiken. De dikke mannetjes bijvoorbeeld in blauwe pakken tegen een achtergrond van ronde vormen in het spotje van de webboekhandel bol.com geven aan dat niemand goed weet wie nou werkelijk van dit bedrijf gebruik gaat maken. De associatie van de naam Bol met dik en rond is ronduit infantiel en dient slechts een uiterst breed publiek de naam van het bedrijf in het hoofd te prenten. Of de grote massa via bol.com gaat kopen is nog maar de vraag. Voor het vergroten van de omzet had het meer voor de hand gelegen de `oude economie' – winkels – af te troeven met aanlokkelijke aanbiedingen, in plaats van met hagel te schieten.

Nauwelijks specifieker gaat het bedrijf Lycos te werk. In het tv-spotje voor de Nederlandse site van deze `zoekmachine' komt een hond in een oogwenk terug met het gezochte, zoals een shirtje van Manchester United. Ook bij Lycos gaat het er duidelijk om de naam te vestigen, om surfers en adverteerders te lokken, en niet om de inhoud. Wie zoekt naar alternatieve behandelmethoden van longkanker in de VS wordt geacht elders zijn heil te zoeken, is impliciet de boodschap. Lycos is voor het grote publiek en de leuke dingen.

Geld verdienen – wat klinkt dat toch ouderwets – wil ook `24hours', een site van onder andere Elsevier, dat in een spotje de kantoorwereld observeert met een infrarode nachtkijker. De kijker mag daaruit op maken dat via de site gekeken wordt naar... tja, wat eigenlijk? Naar activiteiten die zich in het donker afspelen? Naar gebeurtenissen 's nachts? Alleen een bezoek aan de desbetreffende site kan de vraag beantwoorden en ook in dit geval is dat precies wat het bedrijf beoogt: consumenten en potentiële adverteerders over de streep trekken om www.etc in te typen. Wie zijn nieuwsgierigheid kan bedwingen is voor serieuze, actuele informatie altijd beter af bij de BBC, of een van de grote internationale kranten.

Een uitzondering op de inhalige bolcommers en gewichtigdoeners van `24hours' is Wanadoo – een `provider' van internetaansluitingen – dat met een allegorie op de honderdduizenden punt.nl'n in dit land zijn naam uit de grijze massa probeert te tillen. Een uiterst efficiënt spotje, vermoedelijk tegen een fractie van het bedrag dat bol.com heeft uitgegeven. Dat heet `slimme economie': vraag en aanbod beïnvloeden tegen lage kosten met een stevig product, waar iedereen beter van wordt.