Buitenkans

Een goed bedrijf verkoopt zichzelf, maar wat hulp is nooit weg. Dat moet de top van World Online hebben bedacht. De beursgang van World Online mag op een flop zijn uitgedraaid, op de reclamecampagne viel weinig af te dingen.

KPN, dat over een maand de beurssprong waagt met KPN Mobile, heeft de kunst kunnen afkijken. Net als World Online schetst KPN Mobile de potentiële belegger in zijn reclames een verre en lucratieve toekomst.

Er is nog een parallel. World Online creëerde een ware Internet-koorts door abonnees voorkeur te geven bij de inschrijving op de aandelen. De boodschap: zij die het bedrijf hielpen groot maken verdienen een voordeeltje. Beleggers in spe raceten langs het Shellstation, schaften een cd-rommetje aan, hielpen World Online nog snel even twee dagen `groot maken' en kochten aandelen. Marketinglist geslaagd.

Ook KPN wil klanten voorrang geven bij de beursgang. De boodschap: beleggen in KPN Mobile is een buitenkansje voor abonnees. Slaagt de list opnieuw? Een Duitse rechter heeft bepaald dat Deutsche Telekom abonees van T-Online geen voorrang mag geven bij de beursgang van de Internet-aanbieder. Concurrent America Online had succes met zijn juridisch bezwaar.

Telfort, Libertel, Ben en Dutchtone zouden op hun beurt KPN kunnen dwarsbomen. Maar ach, een volgende marketingtruc is zo bedacht. Zijn de mobieltjes van KPN al gratis? Dan doet de Primafoonwinkel er toch drie aandelen bij.