Selectie Musea

Dürer

De grafische kunsten waren aan het einde van de vijftiende eeuw tot grote bloei gekomen in Zuid-Duitsland, het Nederrijngebied en de Elzas. Albrecht Dürer (1471-1528), zoon van een Hongaarse goudsmid, was werkzaam in Neurenberg, dat destijds gold als één van de bedrijvigste en welvarendste handelssteden van Europa. Hier produceerde hij omvangrijke reeksen prenten met (vooral) bijbelse onderwerpen. Over de tekeningen en prenten van Dürer en zijn tijdgenoten is in het Bonnefantenmuseum, Maastricht een prachtige tentoonstelling ingericht. De samenstellers hebben een afgewogen keuze van vijfenveertig tekeningen en bijna driehonderd prenten gemaakt uit de collectie van het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen. Onder de overige kunstenaars die vertegenwoordigd zijn, komen bekende namen voor als Matthias Grünewald, Albrecht Altdorfer, Martin Schongauer, Hans Sebald Beham en Hans Holbein (de oude).

Rondom Dürer t/m 11 juni in het Bonnefantenmuseum, Avenue Ceremique 250, Maastricht. Di t/m zo 11-17u.

Paul Klee

Wat maakt het werk van Paul Klee zo aanstekelijk? Aan het antwoord op deze vraag zijn in de loop van de twintigste eeuw vele woorden besteed. Fantastisch, poëtisch, naïef, humoristisch, mysterieuze beeldtaal, subliem gepriegel van een muzikale tovenaar. Het is allemaal waar, maar zegt te weinig om het oeuvre van een van de grootste moderne kunstenaars recht te doen. Niets was uitgesloten om te dienen als brandstof voor zijn verbeeldingskracht, maar een van belangrijkste inspiratiebronnen is toch de mythologie, niet alleen de klassieke mythologie, ook de Germaanse wind- en vuurgeesten, de heksenmoeders, trollen en komedianten. Van alle schilderijen, aquarellen, tekeningen en prenten die een relatie met de mythologie onderhouden, zijn er nu bij Museum Boymans Van Beuningen 140 te zien.

Paul Klee en het masker van de mythologie t/m 21 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

Foto's

Ze maken allebei foto's en richten hun camera op de hedendaagse stad. Maar dan houdt de vergelijking op tussen de Italiaan Gabriele Basilco en de Zwitser Beat Streuli. Op hun dubbelexpositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn het vooral de grote verschillen in aanpak die opvallen. Basilco (1944) maakt met een grootbeeldcamera klassieke verstilde zwart-witfoto's van gebouwen, straten en bruggen. Streuli (1957) regisseert in zijn dynamische kleurenfoto's de mensen die de eigentijdse metropolen bewonen. Ondanks de grote tegenstellingen vullen de twee fotografen elkaar op deze expositie prachtig aan.

Urban Views, foto's van Gabriele Basilco en Beat Streuli t/m 16 april in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u.

De school van Rubens

Naast zeventiende-eeuwse `schilders van de werkelijkheid' en Noord-Nederlandse classicisten, was er in het huidige Nederland nog een duidelijk te definiëren groep kunstenaars werkzaam. Deze schilders kwamen uit het tegenwoordige Noord-Brabant, dat in de zeventiende eeuw geen deel uitmaakte van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. De streek vormde een eenheid met de Zuidelijke Nederlanden. Het artistieke centrum was Antwerpen. Theodoor van Thulden, zijn stadgenoot Abraham van Diepenbeeck en Thomas Willeboirts Bosschaert, hoofdrolspelers op de tentoonstelling `Meesters van het Zuiden; barokschilders rondom Rubens' in het Noordbrabants Museum, verbleven alledrie geruime tijd in Antwerpen en alledrie zijn ze in de kunstgeschiedschrijving sterk overschaduwd door de kunstenaars die daar de dienst uitmaakten: Rubens, Van Dyck en Jordaens. Maar opvallend genoeg kreeg het werk van de (katholieke) Antwerpse Brabanders in het calvinistische Den Haag van stadhouder Frederik Hendrik veel waardering.

Meesters van het Zuiden; barokschilders rondom Rubens t/m 7 mei in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, 's-Hertogenbosch. Di-vr 10-17u, za zo 12-17u.

En verder

Designed for delight. Voorbeelden van toegepaste kunst en design uit de 20e eeuw t/m 26 maart in de Beurs van Berlage, Damrak 243, Amsterdam. Di t/m zo 11-17u; Jacob Olie, fotograaf van 19de-eeuws Amsterdam t/m 24 april, Gemeentearchief Amsterdam, Amsteldijk 67. Ma t/m zo 11-19u; Jan Hendrik Weissenbruch 1824-1903 Voorbij de Haagse School t/m 21 mei in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u; In helder licht; Abraham en Jacob van Strij, Hollandse meesters van landschap en interieur omstreeks 1800 t/m 16 april in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Di-zo 11-17u; Jozef Israëls, zoon van het oude volk t/m 2 april in het Joods Historisch Museum, JD Meijerplein 2-4, Amsterdam. Dag 11-17u; Aardse schoonheid, hemelse kunst t/m 24 april in De Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam. Dag 10-18u, do tot 22u; Amsterdams Goud en Zilver t/m 26 maart in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.