Producentenvertrouwen stijgt

Het bedrijfsleven heeft meer vertrouwen in de ontwikkeling van de economie op korte termijn dan consumenten. Het vertrouwen van Nederlandse producenten is in februari gestegen, dat van consumenten gelijk gebleven. Dat bericht het Centraal Bureau voor de Statistiek vanochtend.

Consumenten zijn overigens nog altijd optimistischer over de economie dan in dezelfde periode vorig jaar. ,,Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden blijft gelijk, de mening over het komende jaar is iets verbeterd'', aldus het CBS. In de eerste drie maanden van 2000 is de consument duidelijk positiever over de economie dan vorig jaar.

De koopbereidheid van consumenten is in maart gelijk gebleven aan die in februari. Al een jaar staat deze indicator op een hoog niveau. ,,De consument blijft het een gunstige tijd vinden voor grote aankopen zoals bijvoorbeeld de aanschaf van koelkasten of televisies.''

Ook het bedrijfsleven is optimistisch. Het producentenvertrouwen, de stemmingsindicator van ondernemers in de industrie, bevindt zich, sinds de sterke opmars in het derde kwartaal van 1999, op een hoog niveau. In februari hebben de industriële ondernemers meer orders ontvangen dan in januari. De vraag naar producten van de Nederlandse industrie is vanuit het binnenland en het buitenland even sterk gegroeid.

Volgens de ondernemers in de industrie is de bedrijvigheid in februari gestegen. Voor de periode van maart tot en met mei verwachten de ondernemers een verdere toename. De verkoopprijzen van industriële producten zullen volgens de producenten in de komende maanden eveneens verder stijgen.