Opvoeding op het werk

Het Deense softwarebedrijf Maersk Data wil nieuwe werknemers lesgeven in ouderwetse waarden, zoals het strikken van een stropdas.

Maersk Data is onderdeel van het olie- en transportimperium van A.P. Möller. De 86-jarige bestuursvoorzitter van het imperium, Maersk McKinney MÖller, gelooft heilig in traditionele waarden. Hij verschijnt op kantoor in een donker pak en met een stropdas en eist van zijn ondergeschikten dat ze er netjes bijlopen.

Maar de softwarepoot van het bedrijf kampt met een ernstig personeelstekort en kan niet al te kieskeurig zijn. Op zeer korte termijn zoekt het naar 50 nieuwe werknemers voor een Internetproject.

Daartoe is gisteren een uitgebreide wervingscampagne gelanceerd, die zich vooral richt op de jongere generatie programmeurs, die de naam hebben er een losse levenstijl op na te houden. ,,Wij zijn ons ervan bewust dat zij tot een andere cultuur behoren'', zegt manager Palle Birkelund Pedersen in een perscommuniqué. ,,Zij kunnen ons leren pizza te eten en cola te drinken. Wij kunnen hun leren een stropdas te strikken.''

Onlangs protesteerde een groep vrouwelijke werknemers bij de rechter tegen de eis van bestuursvoorzitter Möller dat zij make-up moesten dragen. De rechter stelde de vrouwen in het gelijk.