Laurus zoekt extra omzet via Internet

Supermarktconcern Laurus, bekend van formules als Konmar, Super De Boer en Edah, wil nog dit jaar via Internet bestelde boodschappen gaan bezorgen op de grote bedrijventerreinen in Nederland.

Op termijn moet dat zorgen voor een extra omzet van 400 miljoen gulden. ,,We denken dat dit kanaal een marktaandeel van 1 procent kan opleveren'', zei financieel directeur Wouter Kranenburg van Laurus vanochtend op een persconferentie over de jaarcijfers van het concern.

Thuisbezorgen van boodschappen is volgens Laurus de duurste variant van Internet-winkelen. Levering bij bedrijven op de 150 grootste bedrijfsterreinen in Nederland is veel efficiënter. Daarmee worden ongeveer 1,5 miljoen (van de 6,7) huishoudens bereikt. Laurus heeft een succesvol experiment achter de rug met levering aan kantoren van IBM en KPN in Amsterdam.

,,Onze tweede prioriteit komt te liggen bij een drive-through'', vertelde Kranenburg. ,,Bestellen via Internet en het dan na je werk even ophalen bij de supermarkt. Pas de derde prioriteit wordt thuisbezorgen, mogelijk via rijdende winkels.''

Laurus wil over zes maanden beginnen. De merknaam van de Internetwinkels wordt die van de huidige formules omdat die vertrouwen wekken. Omdat de logistiek via de bestaande winkels loopt, blijven de investeringen beperkt tot 5 miljoen gulden. Ongeveer 8 procent van de klanten zou bereid zijn om meer dan 10 gulden bezorgkosten te betalen.

Laurus, dat in 1998 is ontstaan na een fusie van De Boer Unigro en de Vendex Food Groep, maakte een winstgroei bekend van 17 procent tot 112 miljoen euro (246 miljoen gulden), vooral dankzij de formules Edah, Konmar en Super De Boer. De omzet steeg 1,2 procent tot 5,6 miljard euro (12,3 miljard gulden). Doordat grootaandeelhouder E. Albada Jelgersma, die een belang van ongeveer 35 procent heeft in Laurus, afgelopen jaar extra nieuwe aandelen bijkocht, steeg de winst per aandeel met 15 procent tot 0,91 euro. Het voorgestelde dividend is 0,32 euro per aandeel.

Bestuursvoorzitter Willy Angenent durfde vanochtend geen verwachting uit te spreken voor het huidige jaar wegens de prijzenoorlog die er momenteel gaande is tussen de supermarktketens in Nederland. Laurus, dat 70 procent van zijn omzet in Nederland behaald, heeft het de eerste twee maanden ,,moeilijk'' gehad, zei Angenent. De gebruikelijke scherpe acties in januari zijn dit jaar nog steeds niet teruggebracht tot wat Angenent ,,normale prijsconcurrentie'' noemt. ,,Een ongezonde situatie voor de hele branche.''