Greenpeace ruziet met Shell over milieufolder

Greenpeace is boos op Shell. Volgens de milieu-organisatie probeert de oliegigant een discussie over investeringen in zonne-energie in de kiem te smoren.

Greenpeace wil de aandeelhouders van Shell benaderen met een oproep een miljard gulden te investeren in een fabriek voor zonnepanelen. De milieu-organisatie vindt dat Shell informatie daarover moet doorsturen aan haar aandeelhouders. Om dat verzoek kracht bij te zetten heeft Greenpeace 20.000 folders bij Shell op de stoep gezet. Maar Shell weigert de folders te versturen.

Daarmee onttrekt Shell zich aan een verplichting, meent Greenpeace. De milieu-organisatie is sinds kort aandeelhouder in de oliemaatschappij. Het pakket aandelen geeft Greenpeace het recht andere aandeelhouders te benaderen met voorstellen, zegt de milieu-organisatie. De weigering van Shell is ,,formalistisch'', meent Diererik Samsom, hoofd klimaat en energie van Greenpeace.

Volgens Shell zijn er ,,nu eenmaal regels waaraan je je moet houden'', zegt een woordvoerder. De informatie van Greenpeace voldoet daar volgens Shell niet aan. Zonne-energie staat niet op de agenda en de folder van Greenpeace zou een te wervend karakter hebben, volgens Shell. ,,Dat mag niet'', zegt de woordvoerder.

Maar dat zijn volgens Samsom weer ,,smoezen om de discussie te ontwijken.'' Tijdens de aandeelhoudersvergadering zal Greenpeace bij de behandeling van het jaarverslag het punt zonne-energie aankaarten, dus daarmee staat het impliciet op de agenda.

En dat wervende karakter? Samsom: ,,In de richtlijn staat juist letterlijk dat dat is toegestaan. Volgens mij vindt Shell het Greenpeace-logo op de folder niet leuk en willen ze de discussie over zonne-energie blokkeren.'' Shell ontkent dat en zegt al in zonne-energie te investeren. ,,Bovendien hebben wij Greenpeace aangeboden een antwoordcoupon rond te sturen, zodat geïnteresseerden de informatie bij Greenpeace kunnen opvragen'', aldus de Shell-woordvoerder.