Strijd over nalatenschap van schilder Francis Bacon

De nalatenschap van de Britse schilder Francis Bacon (1909-1992) dreigt inzet te worden van een juridische strijd tussen enerzijds de erfgenaam en diens zaakwaarnemer en anderzijds Marlborough Fine Art, de prestigieuze, Londense galerie, die de schilder jarenlang vertegenwoordigde. Dat blijkt uit publicaties in The Independent. Verschillende doeken van Bacon zouden zijn verdwenen, andere doken weer op en ook en uit het atelier kwamen de afgelopen tijd onbekende werken uit de jaren vijftig tevoorschijn. De nalatenschap moet veel omvangrijker zijn dan tot nu toe werd aangenomen.

Bacon liet zijn studio en vermogen na aan John Edwards (50), een trouwe vriend, geen partner, die nu in Zuidoost-Azië leeft. Vorig jaar spande Edwards een rechtszaak aan tegen de beheerders van Bacons werk, Marlborough Fine Art. De rechter besliste dat een vriend van zowel Bacon als Edwards, architect John Clarke, voortaan het beheer zou voeren.

Edwards schonk het complete atelier van aan het museum Hugh Lane Municipal Gallery of Modern Art, gevestigd vlakbij het geboortehuis van Bacon, in Dublin. Het Ierse museum, zeer verrukt over de schenking van Edwards, zond veertien archeologen en conservatoren naar het atelier in South Kensington in Londen om er de enorme ravage van stapels aan elkaar geplakte papieren, schetsen, bewerkte tijdschrift-foto's, aaneen geklonte verftubes en Bacons laatste, onaffe zelfportret minutieus te verwijderen en transporteren. Tijdens die verhuizing doken de onbekende werken op, waarvan ook Marlborough het bestaan niet kende. Het atelier wordt nu gereconstrueerd in Dublin, waar het in november opengaat voor het publiek.

Marlborough Fine Art, met galeries in onder meer New York, Zürich en Tokio, kwam eerder in conflict met de erfgenaam van de Amerikaanse schilder Mark Rothko (1903-1970). De galerie, die 658 onverkochte werken van Rothko in bezit had, voerde illegaal tientallen doeken van deze schilder Amerika uit. De rechter legde Marlborough een boete op van ruim zes miljoen gulden.

Volgens Clarke omvat de nalatenschap ,,de grootste collectie Bacons ter wereld, waaronder enkele ongeëvenaarde meesterwerken.'' Maar naar de exacte omvang moet vooralsnog worden gegist.