Modehuis Gucci heeft Internet niet nodig

Het Italiaanse modehuis Gucci komt voor het eerst sinds zijn introductie in de beursgraadmeter AEX met jaarcijfers.

Zal bestuursvoorzitter Domenico de Sole van het Italiaanse modehuis Gucci (schoenen, kleding, tassen) de verleiding kunnen weerstaan om woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 1999 aan te kondigen dat het bedrijf hoog inzet op Internet?

Dat is immers goed voor de beurskoers – beleggers lijken, afgezien van World Online wellicht, nog altijd dol op alles wat met Internet te maken heeft – en Gucci kan wel een opkikker gebruiken. Het fonds maakt sinds half februari deel uit van de beursgraadmeter AEX, maar heeft daar nog niet echt van kunnen profiteren. Het aandeel bereikte half januari een piek op 119 euro, (het drievoudige van het jaar daarvoor), maar daalde de afgelopen weken tot onder de 90 euro. Inmiddels is het aandeel iets hersteld en komt de koers weer boven de 100 euro uit.

In een vraaggesprek met deze krant zei bestuursvoorzitter Domenico De Sole een maand geleden nog dat hij geen hoge verwachtingen van Internet heeft voor zijn bedrijf. ,,Mensen vinden het leuk om naar winkels te gaan. We hebben in de VS ervaring met een eigen postorderbedrijf. Parfum of een horloge kan best via Internet. Maar een jurk van 3.000 of 4.000 dollar, die wil je passen, die wil je voelen.''

De Sole denkt Internet niet nodig te hebben om beleggers te plezieren. ,,Onze resultaten zullen spectaculair zijn'', zei hij onlangs tegen persbureau Reuters. Woensdag komt het bedrijf met jaarcijfers. Gucci behaalde in 1998 ruim 1 miljard dollar omzet (2,4 miljard gulden) en bijna 200 miljoen dollar nettowinst. De beurswaarde is ruim 20 miljard gulden.

Gucci maakt tassen en schoenen in Toscane, horloges in Zwitserland en jurken in Italië. Maar juridisch is het bedrijf gevestigd in Nederland. De aandelen worden verhandeld in Amsterdam en New York. Dankzij de toegenomen populariteit – een koersstijging van 176 procent in 1999 – is Gucci nu een hoofdfonds.