KLM schrapt banen en reduceert vloot

KLM schrapt tweeduizend banen, reduceert de vloot met zeven toestellen en brengt de dienstregeling verder terug dan de luchtvaartmaatschappij een maand geleden al van plan was.

Deze en andere maatregelen kondigde KLM vanochtend aan als onderdeel van een nieuw reorganisatieprogramma, genaamd `Baseline'. De ingrijpende reorganisatie moet KLM het volgend boekjaar (dat vanaf 1 april ingaat) 700 miljoen gulden opleveren aan bezuinigingen.

Al bij de presentatie van de kwartaalcijfers kondigde KLM aan zijn vervoerscapaciteit met 10 tot 15 procent te zullen terugbrengen. De bezuinigingen zijn gericht op de aanpak van drie oorzaken van KLM's slechte financiële situatie: hoge brandstofkosten, overcapaciteit en de hoge interne kosten. De luchtvaartmaatschappij presenteerde begin februari een verlies van 67 miljoen gulden over het derde kwartaal.

Om de hoge brandstofkosten te compenseren heeft KLM sindsdien de tarieven voor goederen en passagiers met 3 procent verhoogd. Topman L. van Wijk sluit een verdere tariefsverhoging niet uit. Wegens de overcapaciteit heeft KLM ervoor gekozen om onrendabele routes op te heffen of de frequentie ervan terug te brengen. Voor de winterdienst is een verdere reductie van 5 procent gepland. Van de zeven vliegtuigen die KLM aan zijn vloot onttrekt, zal een aantal worden verhuurd aan Transavia, Martinair en Kenya Airways. De combinatie van de aanpassing van het netwerk en de tariefsverhoging moet 200 miljoen gulden opleveren.

Door het terugbrengen van investeringen in automatisering, personeelskosten en andere overheadkosten wil de luchtvaartmaatschappij 500 miljoen gulden bezuinigen. Een groot gedeelte daarvan, 200 miljoen gulden, zal worden weggehaald bij de automatiseringsafdeling, die KLM jaarlijks 700 miljoen gulden kost. De uitgaven voor e-commerce blijven intact.

Het totale aantal arbeidsplaatsen wordt met 2.000 verminderd. Zevenhonderd nieuwe banen, die de KLM eerder aankondigde, zijn geschrapt. De meeste banen verdwijnen bij de ondersteunende en uitvoerende diensten. Ook op het hoofdkantoor verdwijnen arbeidsplaatsen. De arbeidsplaatsen die de directie het eerst wil schrappen zijn die welke worden vervuld door tijdelijk personeel. KLM verwacht ruim zeshonderd eigen medewerkers te zullen ontslaan.

De Ondernemingsraad van KLM weigert mee te werken aan het onslag van de 600 medewerkers. Volgens de raad heeft KLM ,,voldoende andere maatregelen tot zijn beschikking om het tij te doen keren''.

De beurs reageerde enthousiast op de bezuinigingsplannen van de luchtvaartmaatschappij. Het aandeel KLM steeg vanochtend na bekendmaking van het reorganisatieprogramma met 3,5 procent.