Zakenman

Een neus voor zaken en een tomeloze inzet. Productie-assistent John de Mol begon voor zichzelf en werd in twintig jaar miljardair.

John de Mol is ooit begonnen als productie-assistent, eerst bij Studio Sport en later bij de TROS. Voor diezelfde omroep produceerde hij showprogramma's met zijn zusje Linda als presentatrice.

Zijn doorbraak als televisieproducent kwam in de jaren tachtig met de ziekenhuisserie Medisch Centrum West. En het ging verder bergopwaarts met John de Mol: in 1993 fuseerde zijn productiehuis met dat van Joop van den Ende, waardoor De Mol directeur-grootaandeelhouder werd van Endemol. Sinds de beursgang van dit bedrijf in 1996 vervijfvoudigde de waarde ervan.

De meest recente groeispurt die de koers van het aandeel Endemol doormaakte volgde op het succes van Big Brother, het door De Mol zelf bedachte televisieprogramma dat Endemol in tal van landen, tot in de Verenigde Staten toe, heeft weten te slijten.

Het bod van ruim 12 miljard gulden dat het Spaanse telecombedrijf Telefónica gisteren op Endemol uitbracht levert De Mol – die 28,6 procent van de aandelen bezit – omgerekend 3,5 miljard gulden op. Rentenieren is er echter niet bij; John de Mol blijft voorlopig aan als president-directeur van de divisie Endemol van Telefónica.

Thuis zitten is namelijk niks voor workaholic De Mol. Hij houdt zich niet alleen graag met de grote lijnen bezig, maar ook – als hij dat nodig vindt – met de inhoud van programma's. Zo bezocht hij geregeld de redactievergadering van Big Brother, om daar te discussiëren over de spelregels. De Mol gaat ook persoonlijk met nieuwe Endemol-programma's de boer op. Het bestuursvoorzitterschap doet hij er eigenlijk maar een beetje bij.

Als De Mol in een programma gelooft, slaagt hij er altijd in dat ergens te slijten. Desnoods draagt hij persoonlijk een deel van het financiële risico, zoals bij de Nederlandse versie van Big Brother.

De Mol gelooft heilig in zijn `fingerspitzengefühl' om succesvolle programmaformules te herkennen. Zo was hij zelf aanvankelijk de enige die brood zag in All you need is love, nu het vlaggenschap van SBS6.

Nu Endemol onderdeel wordt van een groot telecomconcern, zal De Mol er aan moeten wennen weer onder een baas te moeten werken. Dat heeft hij, sinds hij in 1979 ontslag nam bij de TROS om voor zichzelf te beginnen, niet meer gedaan.

Of hij zich in die nieuwe rol kan vinden moet blijken. De Mol staat er namelijk om bekend dat hij, en hij alleen, bij Endemol de knopen doorhakt.