`Hallo, hier moet u komen kijken'

Eind januari vertrok Leo van der Goot uit de programmaleiding van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) om programmadirecteur te worden bij Fox, de Nederlandse zender van het mediaconcern van Rupert Murdoch.

Van der Goot (50) begon in 1971 als diskjockey bij de zeezender Radio Noordzee en stapte in 1974 voor twee jaar over naar de VARA. Daarna bleef hij 12,5 jaar bij Veronica waar hij ook als regisseur en producer aan de slag ging. Vervolgens werkte hij lange tijd zelfstandig en maakte onder meer de overal ter wereld vertoonde serie over de luchtvaart Skybound (1992), deze weken weer eens op RTL5 te zien.

Sinds 1998 werkte hij als rechterhand van programmadirecteur Bert van der Veer bij de HMG aan de verbouwing van met name RTL4. Bij Fox krijgt hij zelf de verantwoordelijkheid voor de programmaring. ,,Zelf een schema in elkaar zetten, niet meer achterop, maar in de volle wind.''

Negen zenders vechten om de Nederlandse kijker.

,,Ik denk niet dat het voor ons moeilijker wordt nu Veronica uit de HMG gaat. Op eigen kracht was het vroeger een tamelijk dood vogeltje. Ze zijn groot geworden met de programma's die ze van RTL4 kregen, zoals Beverly Hills 90210 en de X-Files.

Fox is een grote internationale organisatie die een eigen koers durft te varen. Daar komt adem en tijd vandaan. We hebben nu gelukkig een aantal goed scorende – zeker voor deze zender – series. Om een plek te verwerven op deze vechtmarkt kun je Bussen en Brothers laten produceren, en daarna weer niks hebben. Of je kunt kalm blijven en rustig je weg formuleren.''

Door elke avond om 8 uur Seinfeld uit te zenden?

,,Van een zender waar de kijker echt niet wist wat hem te wachten stond heeft mijn voorganger Terry Fisher de afgelopen maanden iets stabiels gemaakt. Op woensdagavond moet je vanaf acht uur eens rustig voor de tv gaan zitten. Ik denk dat je de hele avond tot en met David Letterman kunt kijken. Seinfeld, Dawson's Creek, Roswell, Sex and the City (de spannendste comedy op de Nederlandse tv). Ik dacht dat we daarmee kwaliteit en entertainment redelijk weten te combineren tot een prettige avond.

Maar voor wie?

,,Voor onze doelgroep 13-34. Moet je maar eens kijken hoe goed ie het daar in doet.''

Honderdduizend kijkers.

,,Nog wel iets meer, zeker op die avonden. Een paar maanden geleden was het aantal nog nauwelijks meetbaar. Sinds december zijn we gegroeid van 2.5 naar een marktaandeel van 3.9 in februari in de groep 13/34-jarigen. We merken ook dat de 13/19-doelgroep buitengewoon vrij is in zijn keuze. Als er bij De Bus iets spannendst gebeurt gaan ze daar naar toe. Ouderen blijven veel trouwer naar onze soap Goudkust kijken. Jongeren halen wat ze nodig hebben. Ze zijn beschikbaar.''

Hoe bereik je ze?

,,Niet alleen met je eigen zender. Fox ziet in dat marketing voor een moderne televisiezender buitengewoon belangrijk is. Dat was voor mij een doorslaggevende reden om hier te komen werken. In Nederland doet nog geen tv-station daar consistent iets aan. Het is natuurlijk boerensimpel: hoe krijg ik mensen naar mijn zender. Niet door te adverteren op je eigen kanaal, die mensen heb ik al, die zijn al in de kerk. Je moet je speakers buiten ophangen en roepen: hallo, hier moet u even komen kijken.''

Hoe belangrijk zijn buitenlandse series?

,,Je kunt er op langere termijn een relatie met je kijkers mee opbouwen, maar niet je station op bouwen. Lokale programmering is daarvoor van essentieel belang.''

Heeft u daarvoor geld genoeg?

,,Niet voor grote bewegingen. Er komt een quiz, een programma genaamd Fox Forum waarin lichtvoetig het nieuws wordt besproken en een dating game. Eens kijken hoe de kijkers daarop reageren. Programmeren is niet echt rocket science. Als je het rooie draadje doorknipt ontploft het niet meteen.''

Bent u gelukkig met de sport op Fox?

,,Ik kan niet zeggen dat ik sta te juichen als ik op maandagochtend de kijkcijfers van de Totodivisie zie. Met 150.000 mensen hebben we een mooie avond. We hebben ook het Amerikaanse voetbal van de NFL. We willen vooral dat de kijker weet dat je bij Fox sport kunt verwachten. En uiteindelijk komt die veelgeprezen KPN-Telecompetitie te koop.''

Bij dat NFL-programma valt het kwaliteitsverschil tussen de beelden en de presentatie zo op.

,,We hebben nog veel te leren. Maar er zitten ook talenten. We moeten dit soort dingen bieden.''

Kunt u zonder nieuws?

,,Ik betwijfel dat ten zeerste. Is dat het goeie antwoord? Ik zou heel graag willen, maar niet van vandaag op morgen, echt niet, we gaan ons niet haasten, dan wordt het weer helemaal niks. Noem het nieuws, noem het actualiteit, we komen met programma's die bij het moment aanwezig zijn. Op een dag hoop ik op een persconferentie tussen de microfoons van RTL Nieuws, SBS en de NOS ook een van Fox te zien. Maar één stap tegelijk graag. Deze organisatie wil ook een economisch zinvol bedrijf zijn en niet een gat op de Nederlandse kabel waar je geld in gooit. Dit is commerciële tv.''

U heeft iets tegen publieke tv?

,,Helemaal niet. Ik ben tegen publieke televisie die meer dan 400 miljoen gulden aan advertentiegelden uit de markt haalt, die programma's maakt die eigenlijk op de commerciële televisie horen en ondertussen maar mekkert, piept en zeurt. Maar ik heb tien jaar Klokhuis en Sesamstraat mogen maken als regisseur: zonder de publieke omroep zouden die programma's er niet zijn. Maak goeie programma's, zorg dat ik bij Fox beter mijn best moet doen om de kijker te boeien.''

Is de seks goed op Fox?

,,We hebben het over 3 procent van de programmering. Elk station heeft zich via die weg naar binnen gevochten. Als ik er vanaf kan zal ik het niet laten, maar voorlopig laat ik het even staan. Aan de manier waarop wil ik wel wat sleutelen, maar de kijkcijfers schieten omhoog zodra Boven de 18 begint. Het is één van de ingrediënten die een zender maken. Ik kan niet zeggen dat ik er trots op ben, maar ik schaam me er ook niet voor. Het hoort erbij.''