Schiphol

In het kader van het nieuwe normenstelsel voor Schiphol wil ik graag een reactie geven op de discussie rond het onderwerp veiligheid (NRC Handelsblad,

14 maart). Het gaat in het nieuwe normenstelsel voor Schiphol om de externe veiligheid. Dit is het risico van overlijden van mensen op de grond als gevolg van een vliegtuigongeval. Tijdens een persbriefing heb ik aangegeven dat de luchtvaart relatief veilig is. Per jaar vallen er wereldwijd 35 doden op de grond door vliegtuigongevallen. Wereldwijd neem het aantal ongevallen met verkeersvliegtuigen niet toe, ondanks de groei van het luchtverkeer. Verder is aangegeven dat uit nieuwe berekeningen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium blijkt dat Schiphol 50 procent veiliger is dan bij het opstellen van de PKB in 1990 werd aangenomen. De kans op een vliegramp zoals in de Bijlmer heeft plaatsgevonden, waarbij 43 mensen tegelijk om het leven kwamen, is minder dan eens in de 10.000 jaar. Met West-Europese verkeersvliegtuigen zijn sinds 1992 twee fatale ongevallen gebeurd. Dit komt neer op 1 fataal ongeval per 10 miljoen vluchten. Het luchtverkeer op Schiphol bestaat voor bijna 90 procent uit West-Europese vliegtuigen. Beweringen dat de veiligheid rond Schiphol slechter zou worden, zijn dus niet op feiten gebaseerd.