`Mister cash' bij Nedlloyd is platzak

Nedlloyd hangt na de verkoop van de land- activiteiten en het aflossen van de schulden weer schoon aan de haak. Daardoor kan het bedrijf zich weer volledig richten op de zeescheepvaart.

Nedlloyd-bestuursvoorzitter Leo Berndsen is de afgelopen maanden herhaaldelijk aangesproken met `Mister cash'. Na de verkoop van de landactiviteiten van het transportbedrijf aan Deutsche Post en het afstoten van het belang in overslagbedrijf ECT is er bijna anderhalf miljard gulden bij Nedlloyd binnengekomen.

Maar Mister cash is platzak. Na de aflossing van de schulden en een voorgenomen restitutie van 140 miljoen euro (ruim 300 miljoen gulden) aan de aandeelhouders is daar zegge en schrijve 37 miljoen euro van overgebleven. ,,We hebben een dijk van een balans, maar het geld is op'', zegt Berndsen. Elke vergelijking van Nedlloyd met de voormalige rederij Holland Amerika Lijn, die is getransformeerd tot een steenrijke investeringsmaatschappij, wijst Berndsen om die reden van de hand.

Nedlloyd verwacht nog dit jaar activiteiten als Mammoet (zwaar transport) en het belang van 50 procent in luchtvaartmaatschappij Martinair af te stoten. De opbrengst daarvan zal grotendeels worden gereserveerd om containerrederij P&O Nedlloyd, waar Nedlloyd een belang van 50 procent in heeft, nog beter te accommoderen voor de moordende concurrentiestrijd in de containervaart. Nedlloyd is bereid daar nogmaals 150 miljoen dollar voor uit te trekken.

Nedlloyd is daarmee weer terug waar het ooit is begonnen: de zeevaart. In die sector is het bedrijf een wereldspeler, wat het gezien de immense investeringen in de inmiddels afgestoten divisie Europees Transport en Distributie op het land nooit had kunnen worden. Maar ook in de containervaart moet het bedrijf grote stappen blijven zetten om niet verder achterop te raken bij het Deense Maersk, dat na de overname van Sealand dubbel zo groot is als P&O Nedlloyd. Speculaties over een nieuwe partner voor P&O Nedlloyd worden gefrustreerd door de grote cultuurverschillen binnen de containerrederijen, die een soepele integratie van een bedrijf bij een overname niet gemakkelijk maken.

Niettemin zijn Berndsen en P&O Nedlloyd topman Tim Harris optimistisch over de toekomst van de containerrederij. Voor het eerst sinds zeven jaar zijn de opbrengsten per vervoerde container gestegen. Maar de rederij rendeert nog lang niet voldoende om een aparte beursnotering voor P&O Nedlloyd aan te kunnen vragen. P&O Nedlloyd behaalde vorig jaar een operationeel resultaat van bijna 16 miljoen gulden. Dat leidde netto tot een verlies van bijna 115 miljoen. Maar in het vierde kwartaal van vorig jaar werd een netto resultaat van 21 miljoen euro behaald. Alleen de fors gestegen bunkerprijzen kunnen herstel van de containerrederij dit jaar nog in de weg staan.