Boterhammetje

Als enige chef van een Ahold-dochter mag Ronald van Solt van Albert Heijn maandelijks een boterhammetje met bovenbaas Cees van der Hoeven nuttigen. Dat voorrecht is een gevolg van de historische relatie, legt Van Solt in Het Financieele Dagblad uit. Vroeger kende iedereen Albert Heijn, maar ,,sinds Cees aan het roer staat, is Ahold ook wat geworden.'' De Albert Heijn-chef tekent aan dat ,,die bevoorrechte positie soms heel plezierig is, de andere keer buitengewoon lastig''.

Het is inderdaad de vraag of Van Solt naar de volgende bijeenkomst met (gewoon weer) mijnheer Van der Hoeven uitkijkt, want de Ahold-chef kan wel eens boos zijn. Albert Heijn heeft namelijk marktaandeel ingeleverd, precies op het moment dat het aandeel Ahold toch al in zwaar weer verkeerde. En nu begint Van Solt weer zijn vete met zusje Schuitema (C1000) op te rakelen. Hij oppert zelfs de mogelijkheid samen te werken. ,,Er valt een hoop te verdienen door synergie.'' Ahold, dat altijd de onafhankelijkheid van Schuitema benadrukt, moet direct een corrigerend persbericht uitsturen. Van der Hoeven kon dit keer blijkbaar niet wachten op het maandelijke boterhammetje. En Van Solt maakt het nog erger door het aandeel Ahold met een neerstortend vliegtuig te vergelijken. De campagne Pluk de Dag geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor aandeelhouders.

Erik van der Walle