Rover kan in delen in de verkoop

BMW-bestuurders krijgen vanochtend het advies de Britse autofabrikant Rover in delen te verkopen. Dat heeft de Britse minister van Handel, Stephen Byers, bevestigd. De raad van bestuur van BMW neemt vandaag een beslissing over zijn Britse dochter.

BMW-chef Joachim Milberg zou Rover willen verkopen wegens het oplopende verlies, vorig jaar meer dan 2,5 miljard gulden. Britse vakbonden hebben verkoop op voorhand ,,verraad'' genoemd, omdat BMW zich voor de lange termijn aan Rover zou hebben gecommitteerd. BMW zou twee winstgevende takken van de Rover-groep, Land Rover en Mini, willen houden. BMW hield tot vanochtend vol dat verkoop maar ,,één van de mogelijkheden'' is.

Terwijl tienduizenden Britten voor hun baan vrezen, heeft zich zeker één kandidaat-koper voor Rover aangediend. De Britse groep investeerders onder de naam Alchemy zou volgens de Financial Times zelfs al een principe-akkoord met BMW hebben gesloten, dat later op de dag bekend wordt gemaakt. Alchemy werkt bij de geplande buy-out samen met Kevin Morley, tot 1992 marketingdirecteur van Rover, dat in 1994 in Duitse handen overging.

De groep zou vooralsnog alleen eigenaar worden van de fabriek in Longbridge bij Birmingham. Die fabriek, waar personenauto's uit de 25- en 45-serie worden gemaakt en 9.000 mensen werken, geldt als de minst productieve van Europa. Volgens de krant denkt Alchemy jaarlijks maximaal 250.000 auto's te kunnen verkopen. De groep zou zich nadrukkelijker willen richten op Noord-Europa, waar Rover traditioneel sterk is.

Britse analisten van de automarkt denken dat Rover opnieuw winstgevend kan worden als Alchemy Longbridge goedkoop verwerft, als Rovers schulden eerst worden gesaneerd, als het bedrijf zijn imago verbetert en als het snel met het eerder beloofde R30-model uitkomt. ,,Dan kan het net'', aldus Garel Rhys, hoogleraar auto-industrie aan de universiteit van Cardiff. Tony Woodley, hoofdonderhandelaar van de vakbond TGWU, noemde BMW een ,,oneerlijke en eerloze onderneming die achter onze rug heeft samengespannen om het bedrijf te verkopen''. ,,We hebben hier te maken met investeerders en `bedrijfsuitkleders' die alleen proberen snel winst te maken en geen donder geven om Rover en zijn werknemers'', aldus een bittere Woodley.