Actie tegen hoge BTW op cd's

De platenmaatschappij Universal Music (o.a. de labels Philips, Decca, DG, Polydor, Mercury en Motown) verlaagt van 24 tot en met 31 maart tijdelijk de prijzen van 200 klassieke en populaire cd's met 17,5 procent. De actie is een `ludiek' protest tegen het hoge BTW-tarief van 17,5 procent op cd's, terwijl voor de meeste cultuuruitingen het lage tarief van 6 procent geldt. ,,Waarom 6 procent op bladen als Playboy en Penthouse, maar 17,5 voor Beethoven?'', zegt Universalpresident Theo Roos, die hoopt op een initiatief van de Franse regering, als Frankrijk vanaf juli het Europese voorzitterschap heeft.

Verlaging van het tarief zou de Nederlandse schatkist meer dan 100 miljoen kosten, maar dankzij hogere verkopen en winsten zou dat deels worden gecompenseerd. De actie omvat volgens Universal de top van het repertoire: van cd's van Cecilia Bartoli, Riccardo Chailly en Valery Gergjev tot Abba, Borsato en Dru Hill.