Strategie splijt actiegroepen

Greenpeace heeft aandelen in Shell gekocht om samen met andere aandeelhouders zonne-energie op de agenda te zetten.

Stiekem vinden ze het bijzonder komisch. Ir. Diederik Samsom (28), hoofd klimaat en energie bij Greenpeace: ,,Haha, het is natuurlijk erg leuk en verrassend.'' Drs. Sander van Egmond (26), campagne-medewerker duurzame energie: ,,We spelen het spel plotseling volgens hun regels.''

Samsom en Van Egmond kochten namens Greenpeace voor ruim een half miljoen gulden aandelen in Shell. Met een pakket van die omvang kunnen aandeelhouders via een stichting van de AEX andere aandeelhouders benaderen.

Zo hoopt Greenpeace de multinational Shell te bewegen fors te investeren in zonne-energie. Het gaat vooral om de kleine en onbekende aandeelhouders. De grote zijn bekend. ,,Die hebben we ook al aangeschreven'', zegt Samsom.

Koningin Beatrix ook?

Samsom: ,,Nee, want het is niet officieel bekend of zij aandelen heeft. Maar als ze is aangemeld bij de stichting van de AEX zal ze binnenkort een brief van ons krijgen.''

Is het geen publiciteitsstunt?

Samsom, grijnzend: ,,Nou, de verrassende invalshoek past wel bij ons. Maar het was intern flink nadenken: een half miljoen is niet niks. Greenpeace heeft al heel lang twintig aandelen van Shell. Daarmee gaan we naar de aandeelhoudersvergadering en dan stellen we een paar lastige vragen. Haha. Maar nu willen we alle aandeelhouders bereiken. Dat kan alleen op deze manier.''

Betekent dit dat Greenpeace nu ook graag met bedrijven om de tafel wil zitten, in plaats van protestacties te voeren?

Samsom: ,,Het is niet het oude Greenpeace, dat is waar. Maar we gaan ook niet rond de tafel zitten. Dat zou Shell wel willen.''

Jullie niet?

Samsom: ,,Nee. Milieudefensie, Wereld Natuurfonds en anderen doen dat al. Wij doen het liever op een andere manier. Maar we hoeven ons niet altijd met een nekslot aan een hek te ketenen. Het kan ook via aandelen.''

Verwachten jullie andere aandeelhouders mee te krijgen?

Samsom: ,,We denken dat we een goed voorstel hebben waar ook rendement uit te halen valt.''

Greenpeace wil dat Shell een miljard gulden investeert in een grote fabriek voor zonnepanelen. Een rapport van accountantskantoor KPMG heeft becijferd dat dit een rendement van 15 procent kan opleveren. Op dit moment is zonne-energie nog vier keer zo duur als gewone electriciteit, voor een huishouden scheelt dat een paar duizend gulden per jaar. Vandaar dat er weinig interesse is. Maar als Shell een grote fabriek bouwt, dalen de kosten volgens Greenpeace met een factor vier.

Van Egmond: ,,Het is een kip-ei probleem. Als je investeert, wordt het goedkoper en zullen meer mensen interesse hebben.''

Waarom investeert Shell dan niet al veel meer in zonne-energie?

Samsom: ,,Het blijft natuurlijk een risico-investering. Shell betwijfelt of er wel een markt voor is.''

Van Egmond: ,,Het is ook de angst voor het nieuwe. Zo'n groot bedrijf als Shell is nogal log.''

Hoe reageerde Shell?

Samsom: ,,Ze houden zich groot, zeggen dat ze het een leuk initiatief vinden. Maar als ze het echt zo leuk vinden, zetten ze het zelf op de agenda.''

Dat kunnen jullie niet gedaan krijgen?

Van Egmond: ,,Nee, dan zouden we een miljard euro aan aandelen moeten kopen. Maar als veel aandeelhouders ons plan steunen, wordt het voor Shell wel moeilijk het te negeren.''