Brussel houdt twee fusies tegen

Het Canadese aluminiumbedrijf Alcan heeft de fusie met het Franse Pechiney voorlopig afgeblazen wegens een dreigend verbod van de Europese Commissie. De Commissie verbood gisteren de fusie van de Zweedse truckproducenten Volvo en Scania.

Alcan informeerde gisteren de Europese Commissie dat het akkoord met branchegenoot Pechiney over het samensmelten van hun activiteiten wordt ingetrokken. Alcan wil een nieuw akkoord met Pechiney, waarna het plan opnieuw in Brussel wordt aangemeld. De Europese Commissie had geconcludeerd dat de nieuwe combinatie (waarde 16 miljard dollar) een ,,dominante positie'' zou krijgen op een aantal markten, waaronder die voor flexibele aluminiumverpakkingen voor voeding, drankblikjes en lithografische platen.

Eurocommissaris Mario Monti (mededinging) had de Europese Commissie voorgesteld de fusie te verbieden, waarop Alcan het plan snel introk. Alcan kreeg gisteren wel groen licht voor de overname van het Zwitserse Alusuisse, nadat door desinvesteringen aan Brusselse bezwaren tegemoet was gekomen. Het oorspronkelijke plan van Alcan was om samen met Pechiney en Alussuisse de tweede aluminiumproducent ter wereld te wordenDe Europese Commissie v erbood gisteren de overname van de Zweedse truckproducent Scania door de Zweedse branchegenoot Volvo, omdat deze ,,onverenigbaar'' is met het functioneren van de gemeenschappelijke Europese markt. De door Volvo voorgestelde concessies werden als onvoldoende beschouwd. Nieuwe concessies op 7 maart kwamen na de wettelijk vastgestelde termijn. Pas elf keer eerder verbood Brussel een fusie. Volgens de Europese Commissie zou een overname door Volvo hebben geleid tot een ,,dominante positie'' op de markt voor zware trucks in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Ierland. Hetzelfde zou het geval zijn voor de markten voor touringbussen (Finland en Groot-Brittannië), intercity-bussen (Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland) en stadsbussen (Zweden, Denemarken, Noorwegen,Finland en Ierland). De Europese Commissie noemt de marktaandelen van 50 procent tot 90 procent in elk van deze markten ,,hoog''.

Volvo-topman Leif Johansson noemde gisteren het Brusselse verbod ,,in tegenspraak met de eigenlijke gedachte van de gemeenschappelijke (Europese) markt''. De Zweedse minister van Industrie, Björn Rosengreen, zei: ,,Ik sluit uit dat deze beslissing zou inhouden dat kleine landen als Zweden moeilijkheden krijgen om nationale oplossingen te zoeken in een sector waar de concurrentie mondiaal is.'' De kwestie ligt politiek gevoelig in Zweden, waar de regering vorige week een referendum over invoering van de euro aankondigde.

Eurocommissaris Monti erkende gisteren dat de Europese Commissie voor een ,,dilemma'' staat hoe de noodzaak van het creëren van Europese industrieën te verzoenen met de bescherming van consumenten en kleine ondernemingen. Volgens Monti zou de Commissie ,,liberale'' besluiten kunnen nemen, indien eerst de interne Europese markt wordt verbeterd en verdiept. Hij zei dat de Commissie in het geval Volvo-Scania niet alleen naar de Europese maar ook naar de nationale markten moest kijken, omdat klanten vooral in eigen land kopen wegens het belang van de service.