BMW onderzoekt mogelijke verkoop of sluiting Brits Rover

Britse onrust over de toekomst van autofabrikant Rover is gestegen na nieuwe berichten dat het Duitse moederbedrijf BMW het merk zou willen opheffen of verkopen.

BMW bevestigde gisteravond dat verkoop of sluiting van Rover ,,een van de mogelijkheden'' is waarover de raad van bestuur morgen een besluit neemt. De Süddeutsche Zeitung berichtte gisteren dat BMW-chef Joachim Milberg al had besloten Rover geheel of in delen te verkopen, omdat de verliezen over 1999 2,5 miljard D-mark (2,8 miljard gulden) hoger uitvallen dan verwacht.

Als eerste zou BMW de verouderde en onproductieve Rover-vestiging in Longbridge bij Birmingham van de hand willen doen. Daar werken 9.000 man. De twee winstgevende takken van de Rover-groep, Land Rover en Mini, zouden niet te koop zijn.

Britse vakbonden willen een voor vandaag gepland overleg met BMW-vertegenwoordigers gebruiken om te eisen dat het Duitse bedrijf de werkgelegenheid garandeert. Bij Rover werken in totaal 30.000 mensen. In de Midlands zijn nog eens 50.000 banen van het bedrijf afhankelijk.

Verkoop, sluiting of een verdere sanering van Rover zou een slag zijn voor de Britse regering, die vorig jaar een half miljard gulden uittrok om de fabriek in Longbridge te helpen vernieuwen. Longbridge geldt als de meest onproductieve autofabriek van Europa. Rover beloofde daar een nieuwe middenklasser te gaan maken. De Europese Commissie onderzoekt nog steeds of de Britse overheidssubsidie wettig is.

,,We zijn niet bereid te accepteren dat (BMW) zomaar zou besluiten dit grote bedrijf op te splitsen en de kroonjuwelen – terreinwagens en de Mini – te houden'', zei Tony Woodley, hoofdonderhandelaar van de belangrijkste betrokken vakbond, de Transport and General Worker's Union (TGWU). De chef van de bond, Sir Ken Jackson, zei dat ,,het tijd is de schaduw over de toekomst weg te halen.''

BMW, dat in 1994 eigenaar werd van Rover, heeft steeds volgehouden dat het bedrijf in 2002 weer quitte zal draaien. De verkoop van nieuwe modellen blijft echter tegenvallen – onder meer door het dure pond – en de verliezen lopen op. Tegelijkertijd moet BMW de komende jaren bijna negen miljard gulden investeren in Rover, dat in BMW-kringen bekend staat als The English patient. In januari zinspeelde BMW-verkoopdirecteur Heitmann in Detroit voor het eerst op sluiting.