Albert Heijn start hypermarkten

Albert Heijn gaat supermarkten openen die naast het normale aanbod een groot scala aan non-food artikelen gaan verkopen. De Ahold-dochter hoopt met de uitbreiding van het aantal non-food artikelen in te spelen op de trend dat consumenten minder onderscheid maken tussen voorheen gescheiden assortimenten. Momenteel vormt het aanbod van non-food 5 procent van het totale assortiment bij de supermarkten, maar door de opening van de nieuwe grote supermarkten, de zogeheten hypermarkten, zal dit uitgroeien tot 20 procent.

Aanleiding voor de beslissing, is het grote succes dat Albert Heijn vorig jaar boekte met de verkoop van computerapparatuur. In twee weken tijd werd voor vijftig miljoen gulden aan computers verkocht. Volgens het concern vervaagt bij consumenten het duidelijke onderscheid tussen producten in de supermarkt en artikelen die in warenhuizen of speciaalzaken worden gekocht.

De nieuwe winkels zullen met een vloeroppervlak van meer dan 3000 vierkante meter, anderhalf tot twee keer zo groot worden als de gemiddelde Albert Heijn. Ahold Vastgoed is momenteel op zoek naar locaties voor deze grote vestigingen. De mogelijkheden hiervoor zijn beperkt, huidige wetgeving verbiedt het verkopen van levensmiddelen buiten de bebouwde kom.

Het is nog onduidelijk welke producten er precies verkocht gaan worden in de zeer grote supermarkten. Er wordt gedacht aan uitbreiding van het huidige assortiment van boeken, CD's, servies, bestek en computers. ,,De wens van de consument is hierin bepalend. alleen het verkopen van kleding sluiten wij op voorhand uit,'' zegt een woordvoerder.

Door de verkoop van non-food krijgt de marktleider gelegenheid te groeien op de verzadigde levensmiddelenmarkt, die nauwelijks nog mogelijkheden biedt voor overnames en autonome groei.

In het buitenland zijn hypermarkten (warenhuis en supermarkt onder één dak) allang ingeburgerd. Albert Heijn probeerde twintig jaar geleden al met de oprichting van Miro deze formule naar Nederland te importeren, dit mislukte jammerlijk.

Berekeningen van de supermarktketen wijzen uit dat in Nederland plaats is voor hondervdijftig tot tweehonderd van deze mega-supermarkten. Hiervan wil het concern er een groot aantal in handen hebben. Albert Heijn verwacht dat de eerste nieuwe winkels medio volgend jaar hun deuren openen.

Vendex, eigenaar van ondermeer V&D en De Bijenkorf, zegt geen concurrentie te vrezen van de uitbreiding van Albert Heijns plannen.