Londen steunt A3XX

De Britse regering geeft vliegtuigbouwer BAe Systems een subsidie van een half miljard pond (1,8 miljard gulden) voor de ontwikkeling van de nieuwe Airbus-superjumbo, de A3XX. Het lang uitgestelde krediet zou 12.000 nieuwe banen scheppen en 60.000 bestaande banen behouden bij BAe Systems, een van de partners in het Frans-Duits-Brits-Spaanse Airbus-concern, die vroeger British Aerospace heette.

De A3XX, nog in de ontwerpfase, zou met meer dan 550 stoelen op twee dekken de eerste van een nieuwe generatie supergrote verkeersvliegtuigen zijn. Het toestel moet concurreren met bestaande en toekomstige vliegtuigen van de Amerikaanse concurrent Boeing.

,,Dit is het vliegtuig van de toekomst en daar moeten we bij zijn'', zei minister Stephen Byers (Handel en Industrie) gisteren over het krediet dat zo'n vijf procent van de totale ontwikkelingskosten bedraagt. ,,Dit is een massief bewijs van vertrouwen in de Britse aerospace-industrie'', aldus een woordvoerder van de BAe-vakbond. Maar de beurs leek nog niet enthousiast. Het aandeel BAe klom heel even en zakte toen een paar procent. Later op de dag trok het bij, maar dat had mogelijk te maken met een Egyptische order voor bestaande Airbussen.

Airbus heeft gezegd dat de A3XX alleen rendabel is te bouwen als er 528 van worden verkocht. Een van de grootste potentiële afnemers, de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways, heeft echter gezegd ,,geen onmiddellijke plannen'' te hebben om het vliegtuig te kopen. BAe Systems zal naar verwachting de vleugels van de superjumbo maken. Het project is een toetssteen voor de Europa-politiek van de regering-Blair. De regering kan zo laten zien ernst te maken met één Europese luchtvaart-industrie.