Hunter Douglas lijdt in Australië en Latijns Amerika

Raambekledingsproducent Hunter Douglas, bekend van onder meer Luxaflex, heeft het afgelopen jaar ondanks tegenvallers in Latijns Amerika en Australië voor het zevende achtereenvolgende jaar een verbetering van het resultaat behaald. Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers.

De wereldmarktleider zag de nettowinst toenemen van ruim 102 miljoen euro in 1998 tot 115,9 miljoen vorig jaar, een stijging van bijna 14 procent. De winst per aandeel kwam uit op 3,08 euro, tegenover 2,71 in 1998. Het bedrijf wil 0,91 eurocent dividend uitkeren in aandelen, tegenover 0,79 eurocent vorig jaar.

De omzet over 1999 zwol aan met 9,3 procent tot 1,4 miljard euro. Daarvan was 4,5 procentpunt autonome groei en 2,4 procentpunt het gevolg van wisselkoersveranderingen. In Noord-Amerika, goed voor bijna de helft van de omzet, en Azië namen de omzetten toe. In Europa, waar ruim eenderde van de omzet wordt gerealiseerd, werd een tegenvallend resultaat in het eerste kwartaal van vorig jaar in de loop van het jaar omgebogen in een bescheiden groei. De winst in Australië nam af door hoge investeringen in een nieuw computersysteem.

Hunter Douglas kampt nog steeds met de gevolgen van de economische crisis in Latijns Amerika. Het bedrijf boekte er vorig jaar een fors lagere winst dan in 1998. Ook de omzet daalde, van 93,4 miljoen euro naar 74,3 miljoen.

De resultaten van Hunter Douglas, naast raambekledingsproducent ook fabrikant van renovatie- en bouwproducten, waren beter dan analisten hadden verwacht. Beleggers op de Amsterdamse beurs reageerden positief op de resultaten van de onderneming, die zich eerder dit jaar nog zeer voorzichtig had uitgelaten over de te verwachten winstontwikkeling. Het Rotterdamse bedrijf verwacht ook dit jaar een verdere stijging van de resultaten. Het aandeel Hunter Douglas dikte in de ochtendhandel 1,10 euro aan op een koers van 25,45 euro.